Monday 24 October 2011

"Sesiapa bertawakkal kepada Allah, maka Allah cukuplah baginya (untuk menolong dan menyelamatkannya). Sesungguhnya Allah tetap melakukan segala ...

http://risalahhati.blogspot.com/feeds/posts/default




Tawakkal adalah suatu bentuk amalan hati yang penting dalam kehidupan seorang mukmin. Ia punca ketenangan dan ketenteraman hidupnya. Oleh itu, Allah s.w.t. selalu mengingatkan orang-orang beriman supaya sentiasa bertawakkal kepadaNya. Seperti yang difirmankan Allah s.w.t. dalam surah Ali Imran yang maksudnya :

"Hanya kepada Allah orang-orang beriman itu bertawakkal." Surah Ali Imran ayat 122

Begitu pentingnya konsep tawakkal ini dalam kehidupan seorang mukmin, maka memahami konsep tawakkal ini pun turut menjadi penting. Sesuai dengan konsep Usul Fiqh : "Ma La Yatimmul Wajibu Illa Bihi Fahuwa Wajib" (Sesuatu yang tidak sempurna suatu kewajipan melainkan denganya, maka ia pun menjadi wajib). Di sini sedikit penjelasan tentang tawakkal, mudah-mudahan ia dapat difahami.



Hati yang bertawakkal hanya bergantung kepada Allah s.w.t. semata-mata. Penyandaran dirinya hanya kepadaNya dan ketenangannya pula hanya hanya padaNya. Hati yang bertawakkal tidak terikat dengan benda-benda material dan tidak bergantung pada makhluk.

Imam Ibn al-Qayim, seorang ulama yang pakar dalam bab hati menjelaskan tentang konsep tawakkal ini dalam bukunya Tibb al-Qulub dengan pendekatan yang mudah difahami. Menurut beliau, hakikat tawakkal adalah mentauhidkan hati. Bersihkan hati daripada kemusyrikan dan tanamkan ke dalamnya akidah tauhid yang benar. Apabila hati masih diselubungi oleh noda kemusyrikan, selagi itulah tawakkalnya masih cacat dan tercemar.



Hati yang bertawakkal ini dapat dirasakan melalui tanda-tandanya. Tanda-tandanya adalah hati itu tidak lagi kuatir dengan kedatangan dan pemergian sesuatu yang bersifat duniawi. Ia tidak sedih dengan pemergian sesuatu yang ia cintai dan tidak pula goncang dengan kedatangan sesuatu yang ia benci.



Imam Ibn al-Qayyim mengumpamakan keadaan hati orang yang bertawakkal itu dengan tiga keadaan manusia.



Pertama, seperti keadaan orang yang keluar dari perangkap musuh besar dan ia tidak mampu melawannya, kemudian ia menemukan satu benteng tempat berlindung; Allah mudahkan baginya untuk memasukinya dan menutup pintunya sehingga ia terselamat daripada musuhnya itu. Maka ia menyaksikan dengan tenang dari dalam benteng itu akan musuhnya yang berada di luar benteng. Ketika itu tiada lagi kekacauan dalam hatinya dan tiada pula ketakutan terhadap musuhnya. Seperti itulah keadaan hai orang yang bertawakkal; tidak takut dan gundah gelana hatinya dengan keadaan yang dihadapinya, sebab ia yakin Allah s.w.t. pasti akan menolong dan menyelamatkanya.



Kedua, seperti seorang yang diberi duit oleh seorang raja, namun duit itu hilang dicuri orang. Kemudian raja itu berkata kepadanya, "Sesungguhnya aku masih memiliki harta yang melimpah ruah dan duit yang masih banyak lagi, engkau jangan risau dengan duit yang hilang itu, bilapun kamu datang kepadaku, aku pasti akan memberimu." Apabila orang itu yakin dan percaya dengan apa yang dikatakan raja itu, ia akan tenang dan tidak bersedih dengan kehilangan yang dialaminya, kerana bakal ada gantinya. Seperti itulah orang yang bertawakkal kepada Allah s.w.t. Dia tidak risau dan bersedih dengan apa yang hilang daripadanya, sebab ia ada Allah s.w.t. Yang Maha Segala-galanya yang akan mengganti yang hilang itu.



Ketiga, orang yang bertawakkal seperti bayi yang masih menyusu dengan ibunya. Ia tidak mengetahui yang lain melainkan susu ibunya. Maka ia hanya bergantung dan berharap kepadanya, tiada yang lain. Ia juga hanya berlindung kepada ibunya. Seperti itu jugalah orang yang bertawakkal kepada Allah s.w.t. ia tidak akan bergantung, berharap dan berlindung melainkan hanya kepadaNya.

"Sesiapa bertawakkal kepada Allah, maka Allah cukuplah baginya (untuk menolong dan menyelamatkannya). Sesungguhnya Allah tetap melakukan segala perkara yang dikehendakiNya. Allah telahpun menentukan kadar dan masa bagi berlakunya tiap-tiap sesuatu." Surah al-Tallaq ayat 3

apa beza jiwa dan hati.....

also


can find in here http://bilahatitertaut.blogspot.com/2010/12/beza-hati-jiwa-cinta-dan-kasih.html


another good story on hati sebesat cawan dan hati sebesar kolam

http://akuhivpositif.blogspot.com/2011/05/beza-antara-jiwa-besar-dan-jiwa-kecil.html

"Anakku, beginilah perumpamaan bagi diri kita dan masalah. Garam itu umpama masalah. Cawan dan kolam umpama hati kita. Setiap orang mempunyai masalah, ditimpa masalah dan diuji dengan masalah. Tetapi, kalau hati kita sebesar cawan, maka kita akan merasai pahitnya masalah itu, pedihnya hati kita dan keluh kesahnya kita."

"Tetapi kalau hati kita sebesar kolam, masalah tidak akan mengganggu kita. Kita masih boleh tersenyum sebab kita akan mengerti masalah bukan hadir untuk menyusahkan kita. Masalah dianugerahkan untuk kita berfikir, untuk kita muhasabah diri. Masalah dan ujian akan memberi hikmah kepada kita."




http://akuhivpositif.blogspot.com/2011/05/beza-antara-jiwa-besar-dan-jiwa-kecil.html





apa beza jiwa dan hati.....

affirmation:


saya ingin jiwa dan hati yang positif

jiwa positif berhidupkan bertuhan


apa beza jiwa dan hati.....

http://www.fuadlatip.com/v1/


JPHB jiwa positif hidup bertuhan

source dia tas


Allah tidak meminta kita membuang dunia untuk mengejar akhirat tetapi menjadikan dunia ini landasan untuk akhirat kerana akhirat adalah tempat balasan apa yang kita lakukan di dunia. Sekiranya kita membuang dunia, kita seolah-olah tidak membawa apa-apa bekalan untuk akhirat.

Pemahaman yang sebenar adalah “genggamlah dunia tetapi jangan di simpan di dalam hati”. Lakukan urusan dunia demi kerana Allah.

Ingat! Allah berfirman memberi perumpaan bahawa hidup ini sebuah permainan. Maka kita ini adalah pemain dalam permainan ini. Allah tidak meminta kita MENGATURKAN permainan tetapi Allah meminta kita menjadi PEMAIN yang terbaik dengan hanya mengikut arahan Pengatur Permainan (iaitu Allah).

Kita tidak boleh keluar dari bermain (membuang dunia). Kita perlu bermain sehinggalah Allah yang mengeluarkan kita (menarik nyawa).

Lalu jadilah pemain terbaik yang sentiasa mendengar arahan Allah serta mengikut peraturan permainan yang ditetapkan Allah walaupun kekadang permainan ini menyakitkan jiwa dan jasad. Kekadang gembira dan kekadang sedih. Kekadang berjaya dan kekadang gagal.

Itulah ujian dalam permainan ini. Kejayaan dan kegagalan hanyalah persepsi manusia ke atas hal dunia tetapi semuanya adalah jalan hidup yang harus ditempuhi untuk memastikan waktu yang mendatang lebih baik.

Kejayaan di sisi Allah adalah sejauh mana kita bertahan dan terus bermain dengan baik tanpa banyak keluhan “mengapa permainan seperti ini, mengapa permainan susah, mengapa aku gagal, mengapa aku yang mesti bermain dalam permainan ini etc”.

Keluhan akan hilang seandainya kita faham tugas kita adalah untuk bermain. Bukan untuk menguasai permainan sehingga mampu mengaturkan sendiri tetapi bermain dengan mengikut kehendak Allah. Tidak mungkin kita mampu merampas permainan ini daripada Allah yang menciptakan permainan ini.

Maka… teruskan kehidupan ini. Jangan buang dunia ini kerana buang dunia sama dengan keluar dari permainan. Jadilah “pemain” yang terbaik yang sentiasa ikut kehendakNya Yang Maha Mengaturkan.

Fuad Latip
Jumaat 23 Zulkaedah 1432H


CIRI-CIRI MENDAPAT HAJI MABRUR

CIRI-CIRI MENDAPAT HAJI MABRUR


http://www.al-azim.com/masjid/khutbah8.html


TARIKH BACAAN : 23 SYAWAL 1421H / 19 JANUARI 2001M
TAJUK : CIRI-CIRI MENDAPAT HAJI MABRUR

Tuan-tuan yang berbahagia,

Ibadat haji adalah rukun Islam terakhir yang diperintahkan Allah dan rasulnya ke atas setiap muslim dan muslimat yang telah mencukupi syarat-syarat dan rukunnya dengan sempurna. Ibadat ini diwajibkan pada tahun ke-5 Hijrah. Haji dan Umrah ini terkenal sebagai ibadat yang tertua dan teragung, kerana kedua-duanya bukan sahaja difardukan ke atas umat nabi Muhammad tetapi juga ke atas nabi-nabi sebelumnya. Kerana inilah segala kerja-kerja yang dilakukan oleh pekerja-pekerja haji adalah sama dan menuju prinsip perpaduan umat manusia seluruhnya.

Perintah Allah ta’ala yang mewajibkan umat Islam mengerjakan haji dan umrah termaktub dalam surah Al-Imran ayat 97 :

Yang bermaksud : ‘ …Dan Allah mewajibkan manusia mengerjakan haji dengan mengunjungi Baitullahulharam iaitu ke atas mereka yang berkemampuan dan sesiapa yang kufur yakni mengingkari kewajipannya maka sesungguhnya Allah maha kaya dari segala makhluknya ‘ disamping itu Rasulullah bersabda yang bermaksud : ‘ Mereka yang telah mempunyai bekalan dan kenderaan untuk pergi ke Baitullah, tetapi tidak berbuat demikian maka tiada halangan kepadanya mati sebagai Yahudi atau Nasrani’ .

Hadirin dan jemaah terhormat,

Dua dalil Al-Quran dan hadis nabi di atas dengan tegas mewajibkan setiap muslim yang balig, berakal dan berkemampuan menunaikan ibadat haji tanpa berlengah-lengah dan tidak mencari-cari alasan untuk melambat-lambatkan pemergiannya. Dalam pada itu, semua orang yang mengerjakan ibadat haji dan umrah hendaklah mengerjakannya dengan mengikuti segala peraturannya, adab-adab dan mengerjakan rukun dan sunnah –sunnahnya dengan sempurna serta menjauhi segala tekanan atau pantang-larang ketika berihram dengan sabar dan tidak melakukan kerja-kerja keji yang boleh merosakkan ibadah hajinya. Dengan cara ini diharapkan haji yang dibuatnya berjalan dengan baik, dan mendapat tarap sebagai ‘ haji mabrur ‘ yang balasannya tidak lain dari syirik seperti yang disabdakan oleh Rasulullah s.a.w. yang bererti : ‘ Haji mabrur balasannya tidak lain dari syurga.

Para fukaha’ menerangkan terdapat beberapa cara untuk mendapatkan haji yang mabrur :

Pertama, sebelum bertolak ke tanah suci Makkatul Mukarramah terlebih dahulu hendaklah pekerja haji itu membersihkan dirinya dari dosa itu atau maksiat-maksiat dan kemungkaran dengan bertaubat nasuha.

Kedua, wang atau perbelanjaan yang digunakan pergi hendaklah dari sumber pendapatan yang benar-benar bersih dan halal mengikut pandangan syarak. Bukannya wang yang didapati dari jalan-jalan yang haram atau shubhah. Ini disebabkan ibadah yang dijalankan melalui jalan yang haram tidak diterima Allah. Nabi s.a.w. menegaskan dalam hadisnya, yang bermaksud : ‘ Sesungguhnya Allah itu bersih maka ia tidak menerima kecuali yang bersih juga ‘.

Ketiga, ibadah haji dan umrah itu dikerjakan dengan hati yang benar-benar takwa dan ikhlas kerana Allah, tidak dipengaruhi sifat-sifat riak, ujub dan takbur atau kerana mendapatkan sanjungan manusia. Sabda Rasulullah s.a.w. yang bererti : ‘ Amalan–amalan itu bergantung kepada niat ‘. Hadis ini membawa maksud jika amalan itu dilakukan kerana Allah maka ia mendapat balasannya dari Allah tetapi jika dilakukan kerana yang lain seperti ingin mendapat sanjungan dari masyarakat maka ia hanya mendapat pujian dari masyarakatnya sahaja dan tidak beroleh apa-apa pahala dari Allah.

Keempat, sebelum pergi ke Mekah hendaklah dia menyediakan dirinya dengan ilmu pengetahuan yang secukupnya mengenai cara-cara mengerjakan haji samada rukun-rukunnya, wajib-wajibnya, sunat-sunat dan perkara lain yang berkaitan dengan haji. Pekerja-pekerja haji sepatutnya tidak menyediakan wang atau bekalan makanan sahaja tetapi mestilah menyediakan bekalan ilmu yang mendalam, hati yang bersih serta takwa yang tinggi. Firman Allah dalam surah Al-Baqarah ayat 197 :

Maksudnya : ‘…Carilah oleh kamu akan bekalan-bekalan tetapi sebaik-baik bekalan ialah takwa kepada Allah…’

Kelima, segala hutang kepada Allah seperti hutang solat, hutang puasa dan lain-lain, hendaklah dijelaskan terlebih dahulu. Begitu juga dengan hutangnya atau pinjamannya kepada manusia dan janji-janji yang dibuat mestilah diselesaikan sebelum bertolak ke tanah suci.

Keenam, memohon doa restu dan kemaafan dari ibu-bapa, sanak-saudara dan kaum keluarganya.

Ketujuh, tidak melakukan kerja-kerja yang dilarang semasa mengerjakan haji, tetapi hendaklah menjalaninya dengan tertib, berakhlak dan bersabar serta bertimbang rasa dengan kesusahan yang dihadapi jemaah yang lain. Semua kerja yang boleh menjejaskan pahala haji seperti bertengkar, bergaduh dan kata mengata hendaklah dihindarkan.




http://www.al-azim.com/masjid/khutbah8.html

cerdas emosi menahan sifat marah

http://www.al-azim.com/masjid/khutbah22.html



TAJUK: MENAHAN SIFAT MARAH
TARIKH : 27 OKTOBER 2000

Khutbah kita pada hari yang mulia ini ialah " menahan sifat marah ", salah satu sifat yang tercela, sumber kejahatan dan menahannya adalah sumber kebaikan.

Diriwayatkan dari Abu Hurairah r.a. bahawasanya seorang laki-laki berkata kepada nabi s.a.w., berilah wasiat kepadaku, sabda nabi s.a.w. janganlah engkau mudah marah, maka diulangi oleh orang itu beberapa kali dan sabdanya, janganlah engkau mudah marah.

Sidang jumaat yang dirahmati Allah,

Rasulullah s.a.w. memerintahkan agar orang yang sedang marah segera membuang jauh kemarahannya dengan segala macam cara yang dibenarkan, kerana jika dibiarkan boleh mendatangkan perbuatan yang diharamkan oleh syariat seperti bergaduh, mencederakan, membunuh, menceraikan isteri dan yang lain-lain yang menyebabkan penyesalan seumur hidup. Orang mukmin diwajibkan agar sentiasa bertakwa kepada Allah dan hanya boleh marah kerana agama Allah iaitu Islam. Dan demikianlah sifat nabi s.a.w., baginda tidak pernah marah dan dendam kerana dirinya, dia hanya akan marah sekiranya peraturan-peraturan Allah dilanggar oleh umatnya.

Saudara kaum muslimin,

Baginda Rasulullah s.a.w. tidak pernah memukul isterinya, orang gajinya dan juga orang lain, kecuali ketika berjuang di jalan Allah. Di dalam peperangan seorang sahabat, Anas bin Malik r.a. berkata, aku pernah berkhidmat dengan Rasulullah s.a.w. sepuluh tahun, tetapi tidak pernah Rasulullah memaki atau membentak aku.

Begitu juga Aisyah r.a. pernah ditanya tentang akhlak Rasulullah s.a.w., jawabnya, sesungguhnya akhlak Rasulullah ialah Al-Quran. Dengan erti kata lain akhlak baginda adalah sebagaimana yang disuruh di dalam Al-Quranulkarim. Baginda redha kerana Allah subhanahua ta'ala dan baginda marah juga kerana Allah ta'ala.

Sidang jumaat yang dimuliakan,

Di dalam hadis-hadis Rasulullah s.a.w. ada disebutkan, orang yang sedang marah hendaklah berlindung dari syaitan atau membaca auzubillahi minasyaitanirrajim. Hendaklah pergi berwudhuk, kerana marah itu dari syaitan dan syaitan itu dijadikan dari api, maka api akan padam dengan air. Sekiranya seseorang yang sedang marah itu, sedang berdiri, maka hendaklah dia duduk, dan sekiranya sedang duduk, maka hendaklah dia berbaring.

Saudara kaum muslimin,

Di dalam Al-Quran menyebutkan salah satu sifat -sifat orang yang bertakwa ialah orang yang sanggup menahan marahnya. Firman Allah

Maksudnya : " Sifat orang yang bertakwa itu ialah orang yang menahan kemarahannya dan orang yang memaafkan kesalahan orang yang lain sedangkan Allah mengasihi orang yang berbuat perkara-perkara yang baik ."

Sidang jumaat yang dirahmati Allah,

Nabi s.a.w. pernah bersabda yang bermaksud : " yang paling kuat di antara kamu ialah orang yang sanggup menahan nafsunya ketika marah "

Di dalam surah Al-Imran ayat 133-134 Allah berfirman yang bermaksud : " Dan bersegeralah kamu kepada mengerjakan amal-amal yang baik untuk mendapat pengampunan dari tuhan kamu dan mendapat syurga yang lebarnya seluas segala langit bumi yang disediakan bagi orang-orang yang bertakwa, iaitu orang yang menahan kemarahannya dan orang yang memaafkan kesalahan orang lain dan ingatlah Allah subhanahua ta'ala mengasihi orang-orang yang berbuat perkara yang baik ."




http://www.al-azim.com/masjid/khutbah22.html

Smart Heart Surah AAl Haj ayat 52-54

سُوۡرَةُ الحَجّ
وَمَآ أَرۡسَلۡنَا مِن قَبۡلِكَ مِن رَّسُولٍ۬ وَلَا نَبِىٍّ إِلَّآ إِذَا تَمَنَّىٰٓ أَلۡقَى ٱلشَّيۡطَـٰنُ فِىٓ أُمۡنِيَّتِهِۦ فَيَنسَخُ ٱللَّهُ مَا يُلۡقِى ٱلشَّيۡطَـٰنُ ثُمَّ يُحۡڪِمُ ٱللَّهُ ءَايَـٰتِهِۦ‌ۗ وَٱللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ۬ (٥٢) لِّيَجۡعَلَ مَا يُلۡقِى ٱلشَّيۡطَـٰنُ فِتۡنَةً۬ لِّلَّذِينَ فِى قُلُوبِہِم مَّرَضٌ۬ وَٱلۡقَاسِيَةِ قُلُوبُهُمۡ‌ۗ وَإِنَّ ٱلظَّـٰلِمِينَ لَفِى شِقَاقِۭ بَعِيدٍ۬ (٥٣) وَلِيَعۡلَمَ ٱلَّذِينَ أُوتُواْ ٱلۡعِلۡمَ أَنَّهُ ٱلۡحَقُّ مِن رَّبِّكَ فَيُؤۡمِنُواْ بِهِۦ فَتُخۡبِتَ لَهُ ۥ قُلُوبُهُمۡ‌ۗ وَإِنَّ ٱللَّهَ لَهَادِ ٱلَّذِينَ ءَامَنُوٓاْ إِلَىٰ صِرَٲطٍ۬ مُّسۡتَقِيمٍ۬ (٥٤)



===

not smart heart = heart dead and heart sick

http://www.missionislam.com/health/types_of_hearts.htm

http://www.missionislam.com/health/types_of_hearts.htm


Surah Al-Hajj
Never did We send a Messenger or a Prophet before you, but; when he did recite the revelation or narrated or spoke, Shaitân (Satan) threw (some falsehood) in it. But Allâh abolishes that which Shaitân (Satan) throws in. Then Allâh establishes His Revelations. And Allâh is All-Knower, All-Wise: (52) That He (Allâh) may make what is thrown in by Shaitân (Satan) a trial for those in whose hearts is a disease (of hypocrisy and disbelief) and whose hearts are hardened. And certainly, the Zalimûn (polytheists and wrong-doers) are in an opposition far-off (from the truth against Allâh's Messenger and the believers). (53) And that those who have been given knowledge may know that it (this Qur'ân) is the truth from your Lord, so that they may believe therein, and their hearts may submit to it with humility. And verily, Allâh is the Guide of those who believe, to the Straight Path. (54)



Surah Al-Hajj
Dan tidaklah Kami mengutuskan sebelummu seorang Rasul atau seorang Nabi melainkan apabila dia bercita-cita (supaya kaumnya beriman kepada agama Allah yang dibawanya), maka Syaitan pun melemparkan hasutannya mengenai usaha Rasul atau Nabi itu mencapai cita-citanya; oleh itu, Allah segera menghapuskan apa yang telah diganggu oleh Syaitan, kemudian Allah menetapkan ayat-ayatNya dengan kukuhnya dan Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana. (52) (Yang demikian) kerana Allah hendak menjadikan hasutan Syaitan itu sebagai satu fitnah cubaan bagi orang-orang yang ada penyakit kufur ingkar dalam hati mereka dan yang hatinya keras membatu dan sesungguhnya mereka yang zalim itu sentiasa berada dalam pertentangan yang jauh dari kebenaran. (53) Dan juga supaya orang-orang yang beroleh ilmu mengetahui bahawa ayat-ayat keterangan itu benar dari Tuhanmu, lalu mereka beriman kepadanya, sehingga tunduk taatlah hati mereka mematuhinya dan sesungguhnya Allah sentiasa memimpin orang-orang yang beriman ke jalan yang lurus. (54)



Tuesday 18 October 2011

THE GREEN GUIDE FOR MUSLIMS


THE GREEN GUIDE FOR MUSLIMS

Download the
Green Guide >


A Muslim Green Guide to help households reduce climate change has been published jointly by UK Lifemakers Foundation and the Islamic Foundation for Ecology and Environmental Sciences (IFEES), with the charity, Muslim Hands, meeting production costs. This booklet explains the impact of climate change using Islamic references and also explains why Muslims must do their bit for the environment.

The Green Guide is unique in that it is a simple, practical handbook that looks at different aspects of the household and suggests changes from an Islamic prospective that can have a big impact on climate change. These include decisions about domestic food, water, laundry, heating, electricity, transport and recycling. Also at the end of the 20 page booklet is a green checklist that gives households something positive to aim towards.

The booklet had been printed in time for Ramadan, the month in which Muslims are most reflective of their actions.

Download the Green Guide >



THE GREEN GUIDE FOR MUSLIMS - BOOK LAUNCH

Green Guide Book Launch with Ustadh Amr Khaledwith Ustadh Amr Khaled*

Date: Saturday 18th October 2008
Time: 1.30 pm - 4.00 pm
Venue: Islamic Cultural Centre, 146 Park Road, Regents Park, London, NW8 7RG

Ustadh Amr Khaled and other guests will be present for the launch of the Green Guide for Muslims.

* Ustadh Amir Khaled is an Egyptian Muslim preacher. The New York Times Magazine has described him as "the world's most famous and influential Muslim televangelist." Amr Khaled has also recently been chosen as Number 13 of the world's most influential people by Time Magazine and Number 6 in the list of The World's Top 20 Public Intellectuals Foreign chosen by Policy Magazine 2008.







THE GREEN GUIDE FOR MUSLIMS

Friday 14 October 2011

Al Wadud the ever loving love

fear allah : i wish 3

71:28. "My Lord! Forgive me, and my parents, and him who enters my home as a believer, and all the believing men and women.


71:28. "My Lord! Forgive me, and my parents, and him who enters my home as a believer, and all the believing men and women.

﴿وَقُل رَّبِّ ارْحَمْهُمَا كَمَا رَبَّيَانِى صَغِيرًا﴾

(and say: "My Lord! Bestow on them Your Mercy as they did bring me up when I was young.'')

Friday 7 October 2011

kasihan dia

Error! CCTV captures man walking through glass window





http://uk.news.yahoo.com/error--cctv-captures-man-walking-through-glass-window.html



http://uk.news.yahoo.com/error--cctv-captures-man-walking-through-glass-window.html


see the comment


and LEARN



JIM K 17 hours ago Report Abuse
Congrats to the window cleaner.
2 Replies

Darth Vader 12 hours ago Report Abuse
i blame the window cleaner for doing a marvelous job!!
Reply



Robert 8 hours ago Report Abuse
Ridiculous design,,not to have these things made clear. People can have things on their minds,,,worried about other matters entirely, and not notice clear glass. I hope this man has not suffered any lasting damage,,,and can sue for a substantial amount to at least bring some satisfaction for this... More


FERAS 14 hours ago Report Abuse
the galss was very clean
1 Reply

i love apple

i do love apple.


and yes 20 years ago apple is my first computer,,,




i wish i have an apple today,. insyaAllah kalau ade rezeki


and i like this article on apple


http://uk.finance.yahoo.com/news/Steve-Jobs-changed-business-yahoofinanceuk-1993420408.html




but what i want to write is the comment


well there is pro and cons


so we cannot satisfy all people


and they have different opinions....


leran to respect all people opinion whether good or BAD



======


Steve Jobs changed the business world – four times







Most people would be happy to change the world once, but Steve Jobs did it four times.

He didn't invent personal computers, digital music, smartphones, tablets or digital animation, he did something more important. He made them good.

And he did it while making a lot of money from them as well.

The first revolution

In 1984 the company Steve Jobs and Steve Wozniak founded produced the Apple Macintosh computer. By this stage computers had moved on a long way from the room-sized behemoths IBM and the like had constructed — but they were hardly friendly.

By making computers easy to use, he unlocked their potential for everyone. Desktop publishing, a visual (rather than text-based) interface and a friendly design meant this was a product for the masses, not the specialists. Many of the innovations were copied, but Jobs' firm had already shown the hallmarks of later successes.

Design, usability and — as shown by their landmark Superbowl advert — coolness.

But this success was short-lived for Jobs, as by 1985 an internal power struggle had forced him out of the firm.

[See also: Apple's history and milestones]

Art as well as technology

Not long after leaving Apple, Jobs bought Lucasfilm's computer graphics division, which was later renamed Pixar. The Pixar Image Computer was less than a runaway success, but Jobs showed yet again that he is prepared to innovate, to take a company or a technology somewhere new.

Working with Disney, Pixar began creating its own digitally animated films. Their success was immediate and incredible. The first film, 'Toy Story', grossed $354 million worldwide from an estimated budget of $30 million (£19.4 million). Blockbuster followed blockbuster as films that used computer graphics not to imitate life, but to tell stories, proved global successes.

In 2006 the company Jobs bought for $10 million (£6.5 million) was sold to Disney in a deal worth $7.4 billion (£4.8 billion).

Jobs hadn't left the world of computing behind though. After leaving Apple, he founded NeXT Computer in 1985. Machines were designed to make use of multimedia — be it voice, video or images — as well as data. It was a good product but not a very popular one.

Apple bought the company in 1996, bringing Jobs back to the firm he co-founded. By 1997 he was back in charge, as interim chief executive. The years he'd been away hadn't been good for Apple - the company lost $1.8 billion (£1.1 billion) in 1997 alone.

But all that was about to change.

[See also: How Steve Jobs changed movies]

The second revolution

Many of the technologies developed by NeXT found their way into Apple products, and the 1998 launch of the iMac did a lot to boost the company's performance and it was the first major design of Jonathan Ive

But while this was a good product, it didn't change the world. The iPod did.

Much like the Macintosh wasn't the first home computer, the iPod wasn't the first digital music player. But it was the first easy-to-use one, the first one that looked good, worked well and was intuitive.

There wasn't really a market for digital music players before, but in the decade since the iPod's 2001 launch there has been not only a massive market for players, but also for digital music itself — one that Apple's iPods and iTunes store drove as well as profited from.

Computers, films and now music have not just changed, but changed fundamentally by using technology that works for people. More than that, he opened up - or massively expanded - new markets or sectors in each case. And he wasn't done yet.

Taking it mobile

The success of the iPhone shows again how Jobs has led projects that have not just done something better, but done something so much better that all of a sudden everyone else cottons on to the technology's potential.

Internet-enabled smartphones had been around for quite a while, but in 2007 they changed. Most people didn't use the technology on their phones, they called or texted - the savvy ones might send an email or two — but that was about it.

The iPhone was so simple to use that people could see the potential. And it did something else, something very profitable. It introduced the concept of "apps" to millions.

Once again a new product had led to a new market — one that Apple not only dominated but made money from. Once again he left the rest of the industry catching up.

He did it again three years later with the iPad. By that stage a lot of other manufacturers had touch-screen mobile phones, with apps, but not one of them had made a tablet that proved popular.

Tablet computers had been around for years before the iPad, but it wasn't until after it came along that they became a serious business sector or particularly popular.

Profiting from the new worlds

Jobs' business genius has always been seeing the human potential for technology, then making sure his products were good enough to fulfil it. The design and build quality as well as the features made them desirable and the new markets meant opportunities for profit as from all this.

Apple has been criticised by many for its restrictive products. Apps only from its App store, digital music downloaded only from iTunes, sealed units that you couldn't swap new parts into or out of. But all that has been incredibly profitable.

From being almost bankrupt in 1997, Apple rose to become the world's most valuable company this year and at one point had more cash than the US government.

New products unlocked the potential for technology to change lives and created entirely new sectors. And Apple (and Pixar) had a slice of the profits of each.

He changed the business world more in one lifetime than anyone in the last 50 years. Not by creating ground-breaking technology, but by making technology that "just worked" for people.




source



http://uk.finance.yahoo.com/news/Steve-Jobs-changed-business-yahoofinanceuk-1993420408.html



welll that is lesson for today



remember we learn every day in our life......




me



ps and also


http://uk.news.yahoo.com/entertainment/;_ylt=An_dtIrTaLOslImKDTjAxCB5G9t_;_ylu=X3oDMTE0Y3Y3MzBzBG1pdAMEcG9zAzEwBHNlYwNNZWRpYU5hdmlnYXRpb25fTWFpbg--;_ylg=X3oDMTFlMTluMDVoBGludGwDZ2IEbGFuZwNlbi1nYgRwc3RhaWQDBHBzdGNhdAMEcHQDc2VjdGlvbnM-;_ylv=3

Wednesday 5 October 2011

The Fitnah of Wealth, Power and Family by Shaykh Abdulbary Yahya



The Fitnah of Wealth, Power and Family by Shaykh Abdulbary Yahya







The Fitnah of Wealth, Power and Family by Shaykh Abdulbary










PURIFICATION OF THE HEART






Weathering The Storm - Virtues Of Patience (1 CD) By AbdulBary Yahya
Speaker(s): AbdulBary Yahya

E-mail this product to a friend

CDs:1
SKU:1253
Price: $6.95
All of us go through trials in life that try our patience and make us feel we cannot pass the test. Allah tells us in the Quran that He is with the patient. Shaikh Abdul Bary Yahya presents a lecture addressing the golden quality of patience. This lecture provides a rope of strength for everyone who goes through the turmoil of life and gives direction on how to survive the storm.

AbdulBary Yahya was born in Vietnam during the Vietnam War, and very soon thereafter immigrated to the U.S. with his family. He grew up in Seattle, WA and after completing his primary and secondary education there, began his studies at the Islamic University of Madinah. It was at the University that he befriended Muhammad Alshareef, as they sat next to each other in the first year of their studies.
Upon graduation from the Islamic University of Madinah’s College of Shariah, AbdulBary Yahya returned to Vietnam and Cambodia and became a teacher and director of the Revival of Islamic Heritage Society in Cambodia and the Umm al-Qura Charity Organization in Vietnam.

He presently resides in Seattle, WA with his family, and is an instructor with AlMaghrib Institute, an organization that provides trademark double-weekend seminars leading students towards a bachelor's degree in Islamic Studies. He is currently the Imam (spiritual leader and advisor) of Masjid Jaamiul Muslimeen in Seattle, WA. He also holds the positions of President of the Cham Refugee Community and Vice-President of the Islamic Center of Washington State.


http://www.halaltube.com/speaker/abdul-bary-yahya




AbdulBary Yahya – Purification of the Heart: Love, Fear & Tears






"How You Will Cross the Seerat?" by Sh. Abdul Bary Yahya

"How You Will Cross the Seerat?" by Sh. Abdul Bary Yahya











"How You Will Cross the Seerat?" by Sh. Abdul Bary Yahya

Life Before Death - Shaykh AbdulBary Yahya

Rasulullah 'sallAllahu alaihi wa sallam' would often say the Arabic prayer, "Allahumma, ya muqallibal-qulub, thabbit qalbi 'ala dinik" [O Allah! Thou alone canst change our hearts from good to evil, from evil to good. Make my heart fixed in Thine din, do not ever let it turn away from or abandon it!]. Upon hearing this, the Sahaba 'alaihimurridwan' said, "O Rasulallah 'sallAllahu alaihi wa sallam'! You, too, are afraid of turning renegade?" "Who on earth could ensure me from makr-i ilahi?" was his answer. [Makr means trick. Lexically, makr-i ilahi means divine trick.] For, a hadith al-qudsi states, "Men's hearts are in the power of Rahman. He changes hearts as He wishes." That is, He changes them to evil or to good with His Attributes of Jalal and Jamal. The first thing written in Lawh-i mahfuz was: "There is no Allah besides Me. Hadrat Muhammad 'sallAllahu alaihi wa sallam' is My Messenger and My beloved one, and all are My creatures. I am the Rab, the Creator of everything." Then prophets and all the people that will come to the world until Doomsday were registered, the good ones as Said and the evil ones as shaqi.





`Ya muqallibal-qulubi, thabbit qalbi `ala dinik
(O Controller of the hearts make my heart steadfast in Your religion).''


YA MUKALLIBAL QULUB SABBIT QULUBANA ALA DEENIK.

AMEEN.



Life Before Death - Shaykh AbdulBary Yahya








===


Anas (radi Allah anhu) narrated that asking for a firm and obedient heart was one of the constant supplications of the Prophet (peace and blessings be upon him); and one narration from Umm Salamah states that the Du’a he made the most was:
“Allahumma ya Muqallib Al-Quloob thabbit qalbi ‘alaa Deenik,” which means,
“O Turner of the hearts, make my heart firm upon Your Religion.” There is, however, another authentic
Du’a narrated in Sahih Muslim that isn’t as well-known: “Allahumma Musarrif Al-Quloobi Sarrif
Quloobana‘Ala Ta’atika,” which means, “O Allah, Turner of the hearts, direct our hearts to Your obedience.”











Take advantage of your life before you die.

AbdulBary Yahya was born in Vietnam during the Vietnam War, and very soon thereafter immigrated to the U.S. with his family. He grew up in Seattle, WA and after completing his primary and secondary education there, began his studies at the Islamic University of Madinah. Upon graduation from the Islamic University of Madinah's College of Shariah, AbdulBary Yahya returned to Vietnam and Cambodia and became a teacher and director of the Revival of Islamic Heritage Society in Cambodia and the Umm al-Qura Charity Organization in Vietnam. He presently resides in Seattle, WA with his family and is the Imam (spiritual leader and advisor) of Masjid Jaamiul Muslimeen in Seattle, WA. He also holds the positions of President of the Cham Refugee Community and Vice-President of the Islamic Center of Washington State.