Friday 27 January 2012

dari blog saiful islam - surah al kahfi






===





more here









banyak nya ilmu ALLAH
y
thank you ALLAH


=====


ebahagian daripada buku rujukan yang saya gunakan di sepanjang siri Kuliah ini. Buku utamanya adalah Ma’a Qasas al-Sabiqeen fee al-Qur’aan oleh Sheikh Solah Abd al-Fattah al-Khaalidi

Alhamdulillah!

Kuliah bersiri Ibrah Daripada Surah al-Kahfi tamat malam ini.

Setelah setahun lebih menelusi empat kisah besar di dalam Surah itu, malam tadi di Surau an-Naim Wangsa Maju, kembara jemaah bersama kisah Ashaab al-Kahf, Lelaki Kafir Pemilik Dua Kebun, Musa dan Khaidir ‘alayhima al-Salaam dan Dzulqarnain, berakhir dengan rumusan Sayyid Qutb berkenaan teladan penting kisah Dzulqarnain.

Keempat-empat kisah utama yang terkandung di dalam Surah Makkiyyah ini, mendukung proses yang amat besar. Ia membetulkan sistem kepercayaan, membetulkan pandangan hidup dan cara berfikir (world view and mindset), dan ia juga membetulkan sistem nilai. Inilah rumusan sahib Tafsir fee Dhelaal al-Quran tentang enjin di sebalik peranan Surah al-Kahfi membentengi umat Islam daripada fitnah Dajjal.

Biar pun saya berusaha mengekalkan pembentangan pada hanya memperincikan apa yang diperincikan oleh Allah dan Rasulullah sallallaahu alayhi wa sallam, dan meninggalkan apa yang ditinggalkan oleh al-Quran dan al-Sunnah, kuliah Ibrah Daripada Surah al-Kahfi ini tetap memerlukan saya untuk membaca pelbagai bahan, sama ada yang menyokong atau bertentangan, yang datang dari sumber Islam mahu pun bukan Islam.

Salah satu slaid Powerpoint© yang digunakan semasa kuliah


KISAH ASHAAB AL-KAHF

Kisah ini membetulkan kepercayaan, serta cara untuk mempercayai sesuatu.

Ia adalah sebuah kisah yang amat ringkas pada jalan penceritaan. Namun ia dinobat sebagai kisah paling utama Surah ini. Ringkasnya cerita yang dianggap cerita terpenting, menyebabkan sebahagian kita cuba untuk meluaskan penceritaan dengan mencedok penjelasan di luar al-Quran dan al-Sunnah. Akan tetapi, jika kita komited dengan kaedah al-Quran membentangkan sejarah, yakni kisah-kisah umat terdahulu, kita akan menyingkap 1001 rahsia di sebalik kehalusan Allah Subhanahu wa Ta’aala memilih perkataan di dalam bait-bait wahyu Al-Quran.

Menegur peminat dan pembangga kisah pelik, membetulkan tanggapan terhadap anak muda, menghuraikan keunikan Rahmat Allah yang diminta Ashaab al-Kahfi, kerjasama tentera-tentera Allah yang tersirat untuk menyokong pemuda itu, keunikan umat Tauhid yang mempunyai sistem hitungan kalendar pada sebutan 300 tahun tambah 9, sikap orang awam dan ahli bid’ah pada membina masjid di atas kubur Ashaab al-Kahfi serta pelbagai lagi huraian tentang kepercayaan, cara berfikir dan cara menilai, menghiasi kisah ringkas tetapi kaya dan padat ini.

Ia memfokuskan kepada fitnah Aqidah yang menjadi senjata berbahaya Dajjal menyesatkan umat.

KISAH KAFIR PEMILIK DUA KEBUN DAN SAHABATNYA SEORANG MUKMIN

Kisah ini diperselisihkan Ulama sama ada ia kisah yang benar-benar berlaku atau ia sekadar tamsilan.

Namun dek kepentingan isi serta pembentangannya yang selari dengan tiga kisah lain di dalam Surah al-Kahfi, maka kita cenderung kepada pendapat Ulama’ yang menerima kisah ini sebagai kisah yang benar-benar terjadi biar pun kosong dari nama watak, serta tiada kisah yang selari dengannya di dalam Israiliyyat.

Ia membetulkan cara memandang lelaki kafir yang dua kebunnya subur dengan pelbagai tanaman, mengeluarkan hasil bersilih ganti tidak berhenti-henti, hingga tidak terbayangkan semua itu ada ajalnya. Menafikan Kiamat dan cuba menyedapkan hati dengan meyakinkan diri bahawa kekayaan dunia juga adalah kekayaan Akhirat, kepercayaan lelaki kafir yang kaya raya itu dibetulkan dengan nasihat mudah tetapi mendalam rakannya yang Mukmin.

Jangan disangka semua yang berhasil itu berada di dalam genggaman tangan sendiri, justeru sebutlah Masya Allah, Laa Quwwata illaa biLlaah tatkala melihat kesuburan tanaman yang diusaha.

Betulkan cara kita menaggap kehidupan.

Jangan tertipu oleh keindahan dunia transit hingga lupa kepada hakikat destinasi sebenar yang dituju.

Kisah ini menyediakan diri seorang Mukmin pada mendepani fitnah harta kekayaan sebagai senjata penyesat manusia.

KISAH PENGEMBARAAN MUSA DAN KHAIDIR ALAYHIMA AL-SALAAM

Ada peringkat-peringkat tertentu di dalam perjalanan hidup ini, yang Allah tangguhkan hikmahnya untuk digarap oleh akal manusia yang terhad.

Menjaga diri di dalam pelukan sabar, melihat yang tersirat di sebalik yang tersurat, tidak gopoh dalam mengejar faham, bersabar dan ikhlas dalam usaha mencari ilmu mengenal diri, alam dan Tuhan, kesemuanya dibentangkan dengan begitu unik di dalam kisah ini.

Ilmu yang datang bersama rahmat Allah.

Ilmu yang datang secara terpisah daripada rahmat-Nya.

Fitnah ilmu, turut menjadi lorong-lorong fitnah Dajjal menyesatkan umat.


http://saifulislam.com/?p=9402



KISAH DZULQARNAIN

Luasnya kerajaan Dzulqarnain, sama luasnya dengan kupasan yang wujud di dalam legasi ilmu tentang beliau.

Cyrus atau Alexander, mana satu Dzulqarnain? Yakjuj Makjuj itu Yahudi, Cina atau Turki? Siapakah kaum-kaum yang ditemuinya di dalam tiga kembara ke Barat, Timur dan Utara? Kesemua soalan itu enak dijadikan bahan kajian, hingga kita mungkin akhirnya terlupa, bahawa paksi utama kisah ini adalah Dzulqarnain dan kuasanya.

Dzulqarnain dipaparkan sebagai contoh mithali seorang pemimpin, yang Aqidahnya benar, Pandangannya luas dan bernas. Penilaiannya adil dan mengangkat penilaian Tuhan, Dzulqarnain membentangkan watak peribadi pemimpin yang Soleh, serta watak peribadi pemimpin yang berwawasan. Dia tidak menjadikan posisinya sebagai peluang mengaut kepentingan diri, tidak memperhambakan rakyat di wilayah baru, tidak memanipulasi kemunduran jiwa dan pemikiran rakyat.

Dzulqarnain memaparkan bentuk good governance yang baik, sebagai teladan buat pemimpin yang menjunjung Taqwa.

Dzulqarnain bukan sahaja berintegriti tinggi, malah kompetensinya luar biasa.

Beliau bukan sahaja menerima pelbagai kelebihan ilmu dan kemahiran, malah lebih utama beliau itu memanfaatkan kelebihan-kelebihan tersebut, serta memelihara tatacara kerjanya seperti yang ditunjukkan di dalam kembaranya ke daerah Utara.

Adunan besi dan tembaga sebagai pengukuh radmun (gunung binaan), tidak sama sekali mengatasi sadd (gunung ‘semulajadi’), malah ketika berada di kemuncak pencapaian sains dan teknologi, Dzulqarnain memulangkan segalanya kepada Rahmat Allah, serta mengingatkan ajal segala makhluk, termasuk tembok agung yang hari sudah rebah, hingga wajah Rasulullah sallallaahu alayhi wa sallam menjadi merah, tatkala mimpi diperlihatkan Allah, Yakjuj dan Makjuj tidak lagi terkurung di belakang tembok, tetapi sudah menjadi sebahagian komuniti dunia.

Maka Laa Haula wa Laa Quwwata illaa Billaah!

Fitnah kuasa, juga bertindak sebagai cabang musibah Dajjal menyesatkan manusia. Wal’iyaadhabillaah!




Pengurusan Hidup :

- pengurusan kepercayaan - SPIRITUAL

- pengurusan harta - FIZIKAL

- pengurusan ilmu atau intellektual (kisah nabi musa dan nabi khaidir) - INTELLECTUAL

- pengurusan kuasa ( kisah dzulkarnain) - EMOTIONAL



4 kisah besar...




http://books.google.co.uk/books/about/Asbabun_Nuzul_Sebab_Turunnya_Ayat_Al_Qur.html?id=8RJku3YafpMC&redir_esc=y


http://namasayaizzati.blogspot.com/2012/01/sebab-turunnya-surah-al-kahfi.html




Dan demikianlah Kami dedahkan hal mereka kepada orang ramai supaya orang-orang itu mengetahui bahawa janji Allah menghidupkan semula orang mati adalah benar, dan bahawa hari kiamat itu tidak ada sebarang syak padanya; pendedahan itu berlaku semasa orang-orang itu berbantahan sesama sendiri mengenai perkara hidupnya semula orang mati. Setelah itu maka (sebahagian dari) mereka berkata: Dirikanlah sebuah bangunan di sisi gua mereka, Allah jualah yang mengetahui akan hal ehwal mereka. orang-orang yang berkuasa atas urusan mereka (pihak raja) pula berkata: Sebenarnya kami hendak membina sebuah masjid di sisi gua mereka. (18 :21)

Tapi link di atas menceritakan begini,

Seorang pendeta Yahudi menjawab ," Cobalah kalian tanyakan tiga hal kepadanya. Tanyakanlah tentang sekelompok pemuda yang hidup pada zaman dahulu dan memiliki kisah menakjubkan. Lalu. Tanyakan kepadanya tentang lelaki gajah perkasa yang perkasa yang mengembara ke timur dan kebarat. Tanyakan pula kepadanya tentang ruh, apakah ruh itu ? jika dia bisa menjelaskan yang pertama dan kedua, serta tidak menjelaskan yang ketiga, dia benar-benar nabi " ..


Perihal roh, , diterangkan begini ;

Adapun pertanyaan mereka yang ketiga, yaitu tentang ruh, maka rasulullah, maka Rasulullah saw menjawabnya dengan firman Allah swt dalam surat Al Isra (17) ayat 85
Dan mereka menanyakan kepadamu (Muhammad) tentang ruh. Katakanlah, Ruh itu termasuk urusan Tuhanku dan aku tidak diberi ilmu kecuali sedikit," .. ((17 : 85)


Apa-apa pun, Allah lebih tahu ..
Smuga bermanfaat !





more onsurah kahfi

the last 4 story on dzulkarnain from source


dari blog ustaz



Kebelakangan ini, saya banyak menerima soalan daripada sahabat-sahabat tentang komentar saya berhubung dengan hakikat Alexander the Great dan kaitannya dengan Dzulqarnain berdasarkan kacamata Islam. Di dalam kitab karangan Sheikh Solah Abdul Fattah al-Khalidi bertajuk Ma’a Qasas as-Sabiqeen fee al-Quran – Duroos fee al-Iman wa ad-Da’wah wa al-Jihad ­– Jilid 2 (Darul Qalam-Damascus, 1989), beliau telah mengumpulkan pendapat-pendapat Ulama dan kesimpulan berasaskan firman Allah SWT di dalam surah al-Kahf ayat 83 – 98 serta riwayat-riwayat yang sahih dan muktamad.

Berikut adalah sebahagian daripada kesimpulan yang telah saya ringkaskan. Namun Tafsir Surah al-Kahf ayat 83 – 89 belum sempat dibentangkan secara terpeinci tetapi bakal menyusul Insya Allah. Semoga bermanfaat kepada kita semua, Ameen.

SIAPAKAH DZULQARNAIN?

Diskusi mengenai biografi Dzulqarnain mestilah bermula dengan membuat keputusan tentang siapakah sebenarnya beliau.

- Pendapat Pertama:

o Beliau sezaman dengan Ibrahim Alayhissalaam.

o Dikatakan beliau bertemu dengan Ibrahim di Palestin

o Profesor Muhammad Khayr Ramadhan Yusuf memilih pendapat ini dengan menyatakan bahawa ia pendapat yang dipilih oleh para muarrikh yang tsiqah.

o Mereka yang beliau maksudkan adalah: Abu Hayyan (penulis al-Bahr al-Muhith), al-Qurtubi (penulis al-Jami’ li Ahkaam al-Quran), Sheikh Ege [??????] (penulis Tafsir Jami’ al-Bayaan), az-Zamakhsyari (penulis Tafsir al-Kasyaf), an-Nasafi (Tafsir Madarik at-Tanzil), Sulayman al-Jamal dan Ahmad as-Sowi di dalam hasyiah mereka terhadap Tafsir al-Jalalayn, al-Alusi (penulis Ruh al-Ma’aani), al-Azraqi, Ibnu Iyas (penulis Bada’ie az-Zuhoor fi Waqa’ie ad-Duhoor) dan Ali Duka (penulis Muhadharah al-Awa’il).

o Walau bagaimana pun tiada dalil yang muktamad dikemukakan oleh kesemua pihak di atas maka tiada ruang terhadap penerimaan pendapat mereka.

- Pendapat Kedua:

o Dzulqarnain itu adalah Alexander the Macedon

o Iaitu Alexander the Macedon, lahir di Macedonia tahun 356SM.

o Ayahnya adalah Philip, Raja Macedonia ketika itu.

o Philip menyerahkan anaknya Alexander kepada ahli falsafah, Aristotle untuk dididik.

o Philip mati ketika Alexander berusia 20 tahun lalu beliau mengambil alih takhta iaitu pada tahun 336SM.

o Selepas dua tahun menaiki takhta, beliau menyerang Parsi dan mengalahkan Raja Dara pada tahun 333SM lalu terus menawan Syam dan Iraq, seterusnya menawan India.

o Dalam tempoh 10 tahun pemerintahannya, beliau telah menawan hampir semua kerajaan yang wujud di masa itu.

o Kemudian beliau kembali ke Greece (Yunan).

o Di dalam perjalanan pulang, Alexander singgah di Babylon di Iraq untuk berehat.

o Beliau ditimpa demam panas selama 11 hari lalu meninggal dunia pada tahun 323SM ketika berusia 33 tahun.

o Digelar Dzulqarnain (Yang Memiliki Dua Tanduk) kerana berjaya menguasai kerajaan Yunan dan Parsi yang merupakan dua kuasa terbesar pada masa itu.

o Di antara yang berpendapat bahawa Alexander ini adalah Dzulqarnain yang disebutkan di dalam al-Quran, adalah majoriti ahli tafsir dan muarrikh seperti:

§ Al-Mas’udi, al-Maqrizi, ats-Tsa’labi, al-Idrisi, ar-Razi, Abu Hayyan, an-Nasafi, Abu al-Mas’ud, al-Alusi, al-Qasimi dan Muhammad Farid Wajdi

o Pendapat ini adalah batil kerana al-Quran menerangkan sifat-sifat Dzulqarnain sebagai seorang mukmin yang beriman, adil, zuhud terhadap harta dll.

o Ia berbeza dengan semua keterangan mengenai Alexander the Macedon yang musyrik, menyembah tuhan-tuhan Yunan, bergelumang dengan maksiat zina dan arak.

- Pendapat ketiga

o Beliau adalah salah seorang daripada Raja-raja Arab Hamir, bernama As-Sha’b Dzi Maratsid bin al-Harith bin ar-Ra’ish (????? ?? ????? ?? ?????? ?? ??????) atau Abu Bakr (atau Abu Karb) Umair bin Afriqish Al-Hamiri (???? ?? ?????? ???????) yang memerintah di antara tahun 300M – 320M

o Mereka yang berpendapat seperti ini adalah Wahab bin Munabbih, Kaab al-Ahbar, Muhammad Raghib at-Tabbakh.

o Pendapat ini langsung tiada bersandarkan kepada sebarang dalil kecuali perasaan cenderung kepada membanggakan bangsa Arab.

- Pendapat keempat

o Iaitu Dzulqarnain ini adalah Raja Kaurush (????) / Cyrus dari Parsi

o Iaitu yang telah menggabungkan kerajaan Lydia dan Media

o Memerintah selama 30 tahun iaitu daripada 559 SM – 539SM

o Ulama yang bersetuju dengan pendapat ini adalah:

§ Abu al-Kalam Aazad (??? ?????? ????) di dalam kitabnya Yas’aloonaka ‘an Dzil Qarnain (??????? ?? ?? ???????) serta Dr. Abdul ‘Aleem Abdul Rahman Khadar di dalam kitabnya Qissah Dzil Qarnain.

o Kaurush atau Cyrus disebut:

Parsi

????

Arab

???? / ??????

Yahudi

????

Greek

???????

CYRUS / KAURUSH

- Kaurush memerintah Parsi di era awal Sejarah Iran Parsi iaitu sebelum serangan Alexander the Macedon

- Parsi di masa itu terbahagi dua iaitu Kerajaan Faris di Selatan dan Media di Utara

- Apabila Kaurush menaiki takhta pada tahun 559SM, beliau telah menyatukan kedua-kedua kerajaan itu.

- Beliau mengembangkan empayarnya dengan tujuan membebaskan orang ramai yang dizalimi.

- Peperangannya yang masyhur adalah:

1. Peperangan di Barat menentang Rom

2. Peperangan di Timur

3. Peperangan di Utara

PEPERANGAN DI BARAT MENENTANG ROM

- Yunan pada masa itu adalah kerajaan yang berjiran iaitu Kerajaan Lydia yang terletak di utara Asia Minor dan mencakupi hingga ke Laut Hitam dan Laut Aegean

- Peperangan sentiasa berlarutan di antara Lydia (Yunan) dan Media (Parsi)

- Lydia pada masa itu diperintah oleh Raja Croesus

- Apabila Kaurush menaiki takhta, Croesus telah mengisytiharkan perang terhadap beliau.

- Kaurush telah menyiapkan bala tenteranya dan bergerak ke barat menuju Lydia sehingga mencetuskan dua pertempuran yang besar iaitu Patria dan Sardis.

- Croesus mengalami kekalahan dan Kerajaan Lydia telah ditundukkan menjadi sebahagian wilayah yang dikuasai oleh Kaurush.

- Kaurush melayan kaum Yunan yang kalah itu dengan baik dan adil

- Peperangan ini adalah peperangan pertama sebagaimana yang diisyaratkan oleh al-Quran. Ibukota Lydia iaitu Sardis terletak di Laut Aegean berhampiran bandar Izmir di Turki hari ini.

- Dr Abdul Aleem Abdul Rahman Khadar menjelaskan sifat di kawasan Laut Aegean berhampiran Izmir itu menyerupai sifat matahari yang tenggelam di lumpur hitam sebagaimana yang dibahasakan oleh al-Quran surah al-Kahf ayat 86. Keterangan lanjut terdapat di dalam kitabnya (Mafahim Geografiyyah fee al-Qasas al-Qurani)

PEPERANGAN DI TIMUR

- Pada masa yang sama, di sempadan Timur terhadap kabilah yang berpindah randah, melakukan pelbagai fasad di pinggiran kerajaan Kaurush.

- Selepas menewaskan Croesus, Kaurush menuju ke timur dan menundukkan kabilah-kabilah tersebut.

- Pembukaan kawasan Timur itu mencecah Sungai Sind, meliputi wilayah Isfahan, Khurasan, Qum dan lain-lain.

- Kabilah-kabilah tersebut hidup berpindah randah dan tidak memiliki rumah. Oleh kerana itu mereka tidak mempunyai sebarang teduhan bagi melindungi mereka apabila cuaca meningkat panas sebagaimana yang disebutkan di dalam surah al-Kahf ayat 90.

PEPERANGAN DI UTARA BERHADAPAN DENGAN YA’JUJ DAN MA’JUJ

- Selepas mengukuhkan kedudukannya di Barat (mengalahkan Kerajaan Lydia), dan di Timur (menewaskan kabilah-kabilah perosak) serta sempadan Selatan (penawanan Babylon), Kaurush bergerak ke Utara untuk mengukuhkan sempadan di sana.

- Kawasan Utara yang dimaksudkan adalah daerah Georgia, Adzerbaijan dan Armenia yang terletak di selatan Pergunungan Kokaz (Caucasian)

- Seluruh kawasan tersebut adalah bergunung-ganang dan tiada laluan dari Utara ke Selatan kecuali dengan melalui Daryal Pass

- Kawasan selatan Pergunungan Kokaz didiami oleh kaum Kochia dan kawasan utara pula didiami oleh kaum Moghol yang liar dan ganas iaitu kabilah Scythian atau Ya’juj dan Ma’juj sebagaimana yang diterangkan oleh al-Quran.

- Kaum Kochia adalah kaum yang disifatkan oleh surah al-Kahf ayat 93 sebagai kaum yang hampir-hampir tidak mengerti sebarang perkataan.

- Mereka meminta kepada Kaurush supaya membantu mereka menghadapi serangan kaum Scythian itu.

- Kaurush telah bermastautin di kawasan kaum Kochia selama 9 tahun untuk membina tembok yang membentengi Daryal Pass dari serangan Ya’juj dan Ma’juj tersebut.

TEMBOK DZULQARNAIN DI DARYAL PASS

- Al-Qasimi menghuraikan berkenaan hal ini menyebut “Pendapat yang terpilih adalah tembok ini wujud di kawasan Daghistan yang kini di bawah penguasaan Russia iaitu di antara bandar Darband dan Khuzar. Di antara dua bandar ini terdapat suatu laluan sempit yang telah dikenali semenjak dulu hingga sekarang sebagai “The Barrier” (????). Di situ terdapat suatu benteng yang dikenali sebagai “The Iron Gate” (??? ??????) iaitu suatu binaan tua yang terletak di antara dua gunung. Ia masyhur di kalangan Arab sebagai Gunung Qaf.

- Pergunungan Caucasian itu juga amat tinggi serta banjarannya begitu panjang. Tidak mungkin banjaran tersebut dapat dilepasi kecuali melalui Daryal Pass sahaja yang terletak benar-benar di pertengahan banjaran tersebut. Banjaran berkenaan adalah sepanjang 1200km dan tiada laluan lain kecuali Daryal Pass sahaja.

KESUDAHAN CYRUS DAN EMPAYARNYA

- Cyrus menaiki takhta pada tahun 559SM dan memerintah selama 30 tahun.

- Berdasarkan pembahagian kawasan hari ini, empayar Cyrus meliputi Palestin, Jordan, Lebanon, Syria, Turki, Iraq, Iran, Armenia, Georgia, Azerbaijan, utara Pakistan, Afghanistan dan Turkistan.

- Berkemungkinan, kekuasaannya ke atas kawasan-kawasan tersebut menyebabkan beliau digelar sebagai Dzulqarnain.

- Beliau meninggal dunia pada tahun 529SM.

- Selepas kematian Cyrus, pemerintahannya diwarisi oleh anak lelaki beliau Cambyses.

- Cambyses telah menawan Mesir pada 525SM.

- Penduduk Media di bawah kepimpinan Gaumata telah memberontak.

- Cambyses pergi ke Mesir untuk menundukkan pemberontakan tetapi mati dalam perjalanan di Syam.

- Oleh kerana Cyrus tiada anak selain Cambyses, maka pemerintahan diserahkan kepada anak saudara beliau iaitu Darius.

- Selepas kematian Darius, pemerintahan diwarisi oleh Ardashir (Artaxerxes) dan dialah yang telah diserang oleh Alexander the Macedon hingga terbunuh dan dengan itu berakhirlah pemerintahan kerajaan yang diasaskan oleh Cyrus (Kaurush).

AKHLAK CYRUS DAN AKHLAK DZULQARNAIN

- Dzulqarnain sebagaimana yang digambarkan oleh al-Quran merupakan seorang pemimpin yang adil.

- Cyrus juga terbukti sifatnya sebagai adil, berlaku baik dan belas kasihan seperti yang ditunjukkan beliau ketika menawan kerajaan Lydia dan melayan Raja yang ditawan, Croesus.

- Bapa Sejarah Yunan, Herodotus memberikan kesaksian: “Cyrus adalah seorang pemimpin yang mulia dan amat pemurah. Beliau tidak sibuk mengumpulkan harta sebagaimana raja-raja yang lain bahkan sebaliknya, beliau amat pemurah dan suka memberi. Beliau bersusah payah membantu golongan yang ditindas, sentiasa menyukai perkara kebaikan untuk sekalian manusia.

- Begitu juga dengan Xenophon, ahli sejarah Yunan, turut memberikan kesaksian yang sama terhadap ketinggian akhlak Cyrus

CYRUS BERIMAN DENGAN ALLAH

- Al-Quran secara jelas menerangkan bahawa Dzulqarnain beriman dengan Allah, sentiasa mengingatiNya, bersyukur dengan segala nikmat pemberianNya dan mengiktiraf segala kurniaan dan kemuliaanNya.

- Abu al-Kalam Aazar menjelaskan bahawa akidah Cyrus itu adalah berasaskan Tauhid kepada Allah, beliau menyembahNya dan mengikhlaskan diri kepada agamaNya.

- Cyrus itu mengikut agama Zoroaster (Zoroastrian) yang dahulunya berasaskan kepada Tauhid.

- Beliau telah meninggalkan agama lama kerajaan Mada (Medes) iaitu agama Majusi.

- Selepas kematian Cyrus, penganut agama Majusi telah bangun menentang agama Zoroaster.

- Zoroastrian di zaman Cyrus adalah ahli Tauhid yang beriman dengan Allah. Akan tetapi agama tersebut telah terseleweng oleh komuniti Majusi.

- Umat Islam tidak pernah melupakan asas Tauhid pada Zoroastrian. Rasulullah SAW pernah bersabda (????? ??? ??? ??? ??????) yang bermaksud, “lakukanlah kepada mereka sebagaimana yang dilakukan kepada Ahli Kitab dari kalangan Yahudi dan Nasrani”. Kerana itulah umat Islam mengambil jizyah daripada mereka.

- Dalam erti kata yang lain, Zoroastrian itu adalah agama Samawi yang telah mengalami nasib yang sama seperti Yahudi dan Kristian, iaitu kepercayaan rosak dan terseleweng oleh perbuatan manusia.

- Abu al-Kalam Aazad menyimpulkan bahawa Zoroaster itu adalah Nabi yang diutuskan kepada bangsa Parsi dan Cyrus adalah pengikut kepadanya sebelum agama itu kemudiaannya terseleweng. Wallahu A’lam

ABU SAIF, Kuala Lumpur 2 Februari 2005




No comments: