Monday 7 February 2011

Aqidah Bola Besi

best best best article ini



http://labyrinthpious.blogspot.com/2009/11/aqidah-bola-besi.html


go to here to read more



Terdapat 2 bola besi yang dimaksudkan di sini, yakni BOLA BESI MUSLIM dan BOLA BESI KAFIR.
Bola besi ini terdiri daripada 3 lapisan, iaitu

lapisan paling dalam yang mewakili AQIDAH.

Lapisan kedua terdiri daripada hati, emosi dan perasaan,

manakala lapisan ketiga atau yang paling luar mewakili pemakaian, perilaku, tutur kata, hobi dan akhlak luaran seseorang.


=============


Bukankah sifat bagi besi adalah senang melebur?

Oleh itu, sekiranya lapisan paling dalam yakni Aqidah difahami oleh setiap individu dengan sebenar-benarnya, ia akan melebur dan menembusi lapisan

kedua, yang mewakili hati dan perasaan manusia.

Apabila lapisan kedua juga melebur dan ditembusi, maka secara automatiknya lapisan ketiga akan ditembusi dan mempengaruhi hobi, cita-cita, akhlak dan luaran setiap insan.


=============


Justeru, daripada teori bola besi ni, dapatlah kita conclude kat sini bahawa untuk melahirkan insan yang benar-benar mengamalkan kehidupan seorang Muslim sejati,

aqidah perlu diyakini, dihadam dan difahami dengan sebenar-benar kefahaman.

Aqidah seorang muslim bukan sekadar dihafal dan diungkapkan di mulut semata-mata, tapi kita mahukan apa yang terbit dari jasad kita didasarkan daripada aqidah yang benar!

Setiap daripada kita mempunyai bola besi masing-masing, bahkan orang kafir juga mempunyai aqidah bola besi mereka sendiri. Dan entah mana silapnya, bola besi kafir walaupun takat leburnya sama saja dengan bola besi muslim, namun ia lebih mempengaruhi lapisan luarnya, jika dibandingkan dengan muslim.



.................. continue

No comments: