Friday 2 November 2012

kisah ku di hari jumaat pada 1 nov 2012

Salam Sejahtera buat semua Sahabat2 ,


Minggu ini adalah episod baru dalam hidup saya.

Setelah 2 minggu saya tinggal ber3 dgn 2 orang anak dan meminjam kereta sepupu. Minggu lepas jatuh Hari Raya Aidil Adha.
Pertama kali beraya dengan keluarga sendiri kerana kebiasaannya balik ke pantai timur kerana sambutannya lebih meriah dan mesti patuh pada arahan dan kehendak suami.

Adik pada sepupu meminjam kereta dan dah plan selama 2 bulan sebelum ini. Saya akur dan pinjam pula kereta adik lukman pada hujung minggu untuk beraya di Bandar Baru Nilai dan Melaka.
Hari isnin tiada kereta maka hantar hannan naik teksi tapi balik jalan kaki bersama wawa.

Perjalanan setengah jam menjadi hampir 2, 3 jam sebab singgah lunch then buat report polis.  Komputer ada 2 tapi satu mouse, jadi terpaksa tunggu hingga laporan lelaki sebelah selesai dan ambil masa setengah jam. Wawa keletihan hingga tertidur. Lebih sejam juga dibalai polis dan selesai laporan kena tunggu hingga polis membuat panggilan ke mahkamah.Orang yang buat report selepas saya dah selesai dan balik. Lalu saya meminta izin polis untuk pulang jugak dan polis bagi izin.

Berjalan kaki di Malaysia di waktu tengahari dan petang yang panas, sudah tentu berbeza dengan berjalan kaki pulang dari sekolah Bowerham primary school di lancaster UK yang hanya mengambil masa kurang 15 minit di waktu pagi dan petang yang sejuk dan dingin. Ia meningkatkan rasa kesyukuran dan nikmat senang lagi disana yang tidak saya terasa bila berada di UK.

Hari ini dan semalam, again tak ada kereta. Saya menghantar Najwa Sofiyyah naik LRT dan memilih untuk berjalan kaki balik ke rumah juga mengambil masa setengah jam pulang ke rumah dari sekolah Dato Keramat 2 di pasar keramat dan pulang ke rumah. Perjalanan di waktu pagi lebih aman dan udara yang nyaman. Apatah lagi melalui tasik keramat tempat saya berjogging 3 round mengelilingi tasik dalam masa kurang 7 minit tapi berpeluh dan sesak , semput nafas dibuatnya,

Di hadapan tasik ada sebuah sekolah agama, sewaktu lalu pasti mendengar bacaan Quran dari seorg qari remaja yang saya agak dari timur tengah. Sungguh merdu suara dan menyentuh perasaan dan teringatkan Lancaster tempat saya mengaji bersama sahabat, kawan, adik2. Lantas saya memilih tempat berteduh yang disediakan dan berlabuh punggung duduk diatas bangku yang ada dan menitiskan airmata menghayati bait2 ayat2 Quran yang dibacakan. Surah surah yang dibaca dari juzuk 30 dan ini mengingatkan kembali nostalgia menghafal juzuk 30 dan 29 di surau Lancaster dan berguru bersama ustazah hafizah Hanan.

Cukup waktu loceng berdering, uztaz pula baca surah Al Fatihah dan mengajak murid murid berzikir. Saya turut serta berzikir. Selepas itu membaca doa yang agak panjang sebelum murid murid memulakan kelas dan saya mengangkat kaki untuk pulamg, habis setelah mengaminkan doa yang dibaca. Saya kembali berzikir sambil jalan kaki dan bersyukur diberi kesihatan dan boleh berjalan. Semoga saya sihat dan boleh melakukan amal ibadat pada Allah sehingga ajal menjemput saya pulang untuk bertemu Ilahi. Saya amati kereta kereta yang berderet sepanjang jalan jelatek menunggu jam untuk pergi kerja. Saya salah seorang dari mereka 20 tahun yang lampau sehingga enam tahun yang lampau apabila saya pergi ke UK untuk melanjutkan pelajaran, Begitulah kehidupan dulu saya di sana, di seberang jalan tapi kini saya disini berjalan kaki dibawah pepohon yang redup melintasi petronas dan kondominium mewah. Dua wanita arab bertemu dan saya melintasi mereka, pakaian mereka menunjukkan mereka orang berada dan mewah, wajah mereka mengingatkan saya sekali lagi pada uztazah Hanan. Hakikat sebenar saya amat merindui beliau,  ajaran ngaji beliau dan ajaran pelajaran penting disebalik ayat Quran yang diterjemahkan. Saya banyak dapat pengetahuan baru dan menarik yang saya akan ingat dan kenang selagi jiwa saya hidup dan antara ajaran2 beliau ialah untuk mengharap dan meminta pertolongan hanya pada Allah. ya Allah dan menyerah 100% pada Allah. saya percaya Allah beri saya kehidupan yang terbaik

Petikan kata2 ustaz Pahrol " Jangan dipinta hidup yang mudah tapi pintalah Hati yang tabah menghadapi Kehidupan. "


Terima kasih Allah atas kehidupan ini. Syukur Allah dan Alhamdulillah.


Sekian, semoga semua dirahmati Allah di hari Jumaat yang mulia ini.  Jom baca surah Al  Kahfi......

No comments: