Monday, 24 October 2011

apa beza jiwa dan hati.....

also


can find in here http://bilahatitertaut.blogspot.com/2010/12/beza-hati-jiwa-cinta-dan-kasih.html


another good story on hati sebesat cawan dan hati sebesar kolam

http://akuhivpositif.blogspot.com/2011/05/beza-antara-jiwa-besar-dan-jiwa-kecil.html

"Anakku, beginilah perumpamaan bagi diri kita dan masalah. Garam itu umpama masalah. Cawan dan kolam umpama hati kita. Setiap orang mempunyai masalah, ditimpa masalah dan diuji dengan masalah. Tetapi, kalau hati kita sebesar cawan, maka kita akan merasai pahitnya masalah itu, pedihnya hati kita dan keluh kesahnya kita."

"Tetapi kalau hati kita sebesar kolam, masalah tidak akan mengganggu kita. Kita masih boleh tersenyum sebab kita akan mengerti masalah bukan hadir untuk menyusahkan kita. Masalah dianugerahkan untuk kita berfikir, untuk kita muhasabah diri. Masalah dan ujian akan memberi hikmah kepada kita."




http://akuhivpositif.blogspot.com/2011/05/beza-antara-jiwa-besar-dan-jiwa-kecil.html





apa beza jiwa dan hati.....

affirmation:


saya ingin jiwa dan hati yang positif

jiwa positif berhidupkan bertuhan


apa beza jiwa dan hati.....

http://www.fuadlatip.com/v1/


JPHB jiwa positif hidup bertuhan

source dia tas


Allah tidak meminta kita membuang dunia untuk mengejar akhirat tetapi menjadikan dunia ini landasan untuk akhirat kerana akhirat adalah tempat balasan apa yang kita lakukan di dunia. Sekiranya kita membuang dunia, kita seolah-olah tidak membawa apa-apa bekalan untuk akhirat.

Pemahaman yang sebenar adalah “genggamlah dunia tetapi jangan di simpan di dalam hati”. Lakukan urusan dunia demi kerana Allah.

Ingat! Allah berfirman memberi perumpaan bahawa hidup ini sebuah permainan. Maka kita ini adalah pemain dalam permainan ini. Allah tidak meminta kita MENGATURKAN permainan tetapi Allah meminta kita menjadi PEMAIN yang terbaik dengan hanya mengikut arahan Pengatur Permainan (iaitu Allah).

Kita tidak boleh keluar dari bermain (membuang dunia). Kita perlu bermain sehinggalah Allah yang mengeluarkan kita (menarik nyawa).

Lalu jadilah pemain terbaik yang sentiasa mendengar arahan Allah serta mengikut peraturan permainan yang ditetapkan Allah walaupun kekadang permainan ini menyakitkan jiwa dan jasad. Kekadang gembira dan kekadang sedih. Kekadang berjaya dan kekadang gagal.

Itulah ujian dalam permainan ini. Kejayaan dan kegagalan hanyalah persepsi manusia ke atas hal dunia tetapi semuanya adalah jalan hidup yang harus ditempuhi untuk memastikan waktu yang mendatang lebih baik.

Kejayaan di sisi Allah adalah sejauh mana kita bertahan dan terus bermain dengan baik tanpa banyak keluhan “mengapa permainan seperti ini, mengapa permainan susah, mengapa aku gagal, mengapa aku yang mesti bermain dalam permainan ini etc”.

Keluhan akan hilang seandainya kita faham tugas kita adalah untuk bermain. Bukan untuk menguasai permainan sehingga mampu mengaturkan sendiri tetapi bermain dengan mengikut kehendak Allah. Tidak mungkin kita mampu merampas permainan ini daripada Allah yang menciptakan permainan ini.

Maka… teruskan kehidupan ini. Jangan buang dunia ini kerana buang dunia sama dengan keluar dari permainan. Jadilah “pemain” yang terbaik yang sentiasa ikut kehendakNya Yang Maha Mengaturkan.

Fuad Latip
Jumaat 23 Zulkaedah 1432H


2 comments:

miSS yaTee said...

Seriously i like ur post

miSS yaTee said...

Seriously i like ur post