Sunday 28 March 2010

QS: Az- Zukhruf: 36

ni penting untuk saya yang belajar.. petikan dari


http://www.fuadlatip.com/v1/2010/03/konsep-ilahiyah/


Di dalam hal memberikan pendapat, kita sentiasa berserah kepada Allah SWT di dalam hal tersebut. Kita sentiasa ingat Allah. Sentiasa tanya Allah di dalam membuat pilihan.

InshaAllah tiba-tiba terdetik di hati kita sesuatu perkara di dalam hal yang berkaitan. InshaAllah kerana kita sentiasa tanya Allah, dekat dengan Allah, berserah pada Allah, maka pendapat kita tadi inshaAllah akan dipimpin oleh Allah SWT kepada kebaikan.

Jika tidak berserah pada Allah SWT, bertanya pada Allah SWT kita tidak pasti samada pendapat itu diganggu dengan fikiran negatif kita, syaitan dan juga nafsu. Kita masih dapat petunjuk dengan detikan hati/jiwa. Cuma kita tidak pasti ia baik atau tidak sbb kita jauh daripada Allah SWT.

Namun semua gerak rasa itu datangnya daripada Allah SWT. Cuma samada fujur atau taqwa. Dekat dengan Allah SWT dapat taqwa dan jauh daripada Allah SWT dapat fujur.

Kesimpulan:
Berserah pada Allah SWT, ingat Allah SWT sentiasa, dekat dengan Allah SWT, inshaAllah akan sentiasa menerima ilham taqwa yang kita kenali sebagai hidayah (petunjuk) dan kekuatan dan daya yang diberikan oleh Allah SWT untuk bergerak ke arah kebaikan yang kita kenali sebagai taufiq.

Semoga memahami.

Tambahan:
Saya sarankan kepada kawan-kawan yang sedang membuat PhD menggunakan konsep ilahiyah. InshaAllah kita akan mudah dipimpin oleh Allah SWT di dalam penyelidikan kita.

Pengalaman saya, sebelum saya membaca kertas kerja research sebelum ini, saya banyak berkomunikasi dengan Allah SWT hal research ini. Alhamdulillah satu persatu Allah SWT gerakkan hati saya untuk baca kertas kerja tertentu dan juga ke sumber-sumber yang jelas untuk research saya.

Rujuk ayat Al-Quran:
Dan sesiapa yang tidak mengendahkan pengajaran (Al-Quran yang diturunkan oleh Allah) Yang Maha Pemurah, Kami akan adakan baginya Syaitan (yang menghasut dan menyesatkannya), lalu menjadilah Syaitan itu temannya yang tidak renggang daripadanya.
(QS: Az- Zukhruf: 36)

Syaitan telah menguasai mereka lalu menjadikan mereka lupa mengingat Allah, mereka itu golongan syaitan …
(QS: Al-Mujaadilah: 19)

Rujuk juga firman Allah SWT (QS: Shaad: 82-83)




thank you fuad latip...


:)

No comments: