Friday 1 October 2010

Rezeki di tangan ALLAH, aku percaya rezeki di tangan ALLAH






source






sambung at






Nabi Allah Sulaiman pun bertanya kepada semut: "Wahai semut apakah engkau yakin ada makanan cukup untuk kamu".

Semut pun menjawab: "Rezeki di tangan ALLAH, aku percaya rezeki di tangan ALLAH, aku yakin di atas batu kering di padang pasir yang tandus ini ada rezeki untuk ku".

Lantas Nabi Allah Sulaiman pun bertanya: "Wahai semut, berapa banyakkah engkau makan? Apakah yang engkau gemar makan? Dan banyak mana engkau makan dalam sebulan?"

Jawab semut: "Aku makan hanya sekadar sebiji gandum sebulan". Nabi Allah Sulaiman pun mencadangkan: "Kalau kamu makan hanya sebiji gandum sebulan tak payah kamu melata di atas batu, aku boleh tolong"..

Nabi Allah Sulaiman lantas mengambil satu bekas; baginda mengangkat semut itu dan dimasukkan ke dalam bekas tersebut; seterusnya Nabi Allah Sulaiman mengambil sebiji gandum dan memasukkannya ke dalam bekas itu dan menutupnya.

...


Kemudian Nabi Sulaiman tinggalkan semut tersebut didalam bekas itu dengan sebiji gandum selama satu bulan. Bila cukup satu bulan Nabi Allah Sulaiman lihat gandum sebiji tadi hanya dimakan setengah sahaja oleh semut, lantas Nabi Allah Sulaiman menemplak semut: "Kamu rupanya berbohong pada aku!...
,

No comments: