amalan solat dhuha dikaitkan dengan murah rezeki.
=================================================
Kelebihan Solat Dhuha
satu amalan kejiwaan dan kerohanian yang boleh dilaksanakan untuk melapangkan dan memudahkan rezeki anda semua! InsyaAllah…
Tetapi suatu perkara yang harus diingat, ianya juga haruslah disusuli dengan ikhtiar dan usaha..
Jadi apakah amalan tersebut?
Amalan tersebut adalah Solat dhuha..
SEBAGAI umat Islam, kita wajib yakin bahawa segala sesuatu adalah milik mutlak Allah SWT. Seiring hakikat itu dan ketika ekonomi negara yang gawat ini, eloklah untuk kita semua bermuhasabah dan kembali mendekati Allah SWT.
Mengapa tidak segala keluhan seperti bajet lari, hutang bertimbun dan pelbagai kesusahan lain diadukan kepada Allah SWT? Dia bersifat Ar-Razzak iaitu Yang Maha Memberi Rezeki.
Satu kaedah mudah untuk mendekati Allah SWT ialah dengan mengerjakan solat sunat dhuha. Hanya dengan dua rakaat setelah matahari naik kadar tinggi “segalah” - kira-kira 30 minit setelah terbit matahari - kita boleh mengadu untung nasib kepada-Nya.
Bermula dengan niat solat sunat itu, iringi bacaan al-Fatihah dengan surah al-Kafirun, al-Ikhlas atau al-Syams pada rakaat pertama serta Surah al-Dhuha pada rakaat kedua. Lakukan solat ini dengan keyakinan ia mampu memberi ketenangan dan kemurahan rezeki.
Setelah selesai solat disunatkan pula berdoa dengan doa memohon kurniaan rezeki: “Ya Allah, sesungguhnya waktu dhuha ini adalah waktu dhuha-Mu, keindahan dan kecantikan ini adalah keindahan dan kecantikan-Mu, kekuatan dan kekuasaan ini adalah kekuatan dan kekuasaan-Mu, pemeliharaan ini adalah pemeliharaan-Mu.
“Ya Allah, jika rezekiku di langit turunkanlah ia, jika rezekiku di bumi keluarkan ia, jika di laut maka timbulkan ia, jika sukar maka permudahkanlah, jika sedikit perbanyakkanlah, jika banyak maka berkatilah, jika haram maka sucikanlah, dengan berkat waktu dhuha-Mu, keindahan, kecantikan, kekuatan, kekuasaan dan pemeliharaan-Mu. Kurniakanlah daku apa yang Engkau anugerahkan kepada hamba-Mu yang salih dan beriman.”
Ingatlah bagaimana kuatpun seseorang bekerja mencari wang, rezeki tetap di tangan-Nya. Justeru umat Islam disaran berjinak-jinak dengan amalan mudah ini kerana selain rezeki bertambah, banyak kelebihan disediakan oleh Allah SWT.
Antaranya keampunan dosa seperti sabda Nabi Muhammad SAW: “Barang siapa yang sentiasa melaksanakan dua rakaat dhuha, diampunkan dosa-dosanya walaupun sebanyak buih di lautan”.
Dalam hadis lain, Baginda bersabda: “Atas tiap segala sendi daripada seseorang kamu berkehendak sedekah. Maka tiap-tiap tasbih adalah sedekah. Setiap tahmid adalah sedekah. Setiap takbir adalah sedekah. Begitu juga menyeru kepada yang makruf adalah sedekah. Mencegah mungkar adalah sedekah. Dan memadai daripada yang demikian itu dua rakaat solat sunat dhuha”.
Begitulah hebatnya solat ini. Bagaimanapun bukan semua orang mahu berkorban masa untuk melaksanakannya. Ramai yang rela memperuntukkan waktu bersembang sambil menghirup kopi di warung daripada mengerjakan solat sunat yang tidak lebih 10 minit ini.
Memang solat sahaja tidak mendatangkan rezeki. Tetapi sekurang-kurangnya dengan usaha dan diiringi doa, kita akan lebih berjaya. Selain itu, amalan yang dilaksanakan menerusi solat merupakan bukti betapa setiap individu Muslim diperintah untuk selalu bersyukur.
“Dan (ingatlah) ketika Tuhan kamu memberitahu: Demi sesungguhnya! Jika kamu bersyukur nescaya Aku akan tambahi nikmat-Ku dan demi sesungguhnya, jika kamu kufur ingkar sesungguhnya azab-Ku amatlah keras.” (Surah Ibrahim Ayat 7)
Dipetik dan diolah semula hasil tulisan saudara MOHD. ALI MUHAMAD DON, PensyarahPusat Pemikiran dan Kefahaman Islam UiTM Kampus Bandaraya Johor Bahru.
Lagi kaitan dengan murah rezeki.
=================================================
11 amalan murah rezeki iaitu.
1. Dalam surah al-A’raf ayat 96, Allah s.w.t. menjelaskan keutamaan takwa dalam konteks dimurahkan rezeki,yang bermaksud: ” Dan (Tuhan berfirman lagi): Sekiranya penduduk negeri itu, beriman serta bertakwa,tentulah Kami akan membuka kepada mereka (pintu pengurniaan) yang melimpah-limpah berkatnya, dari langit dan bumi. Tetapi mereka mendustakan (rasul Kami), lalu Kami timpakan mereka dengan azab seksa disebabkan apa yang mereka ushakan.”
2. Banyakkan Doa. Doa dan zikir merupakan ibadah yang besar nilainya di sisi Allah s.w.t.Mengingati Allah s.w.t sama dengan zikir ataupun doa merupakan penyebab kepada kemurahan rezeki dan keberkatannya, penjauh dari segala bala bencana dan mudarat.Mereka yang tidak berdoa adalah golongan yang sombong dan bongkak, ini kerana mereka lupa bahawa rezeki itu datangnya daripada Allah s.w.t.
3. Banyakkan Sedekah. Orang yang banyak bersedekah adalah orang yang tahu akan kebaikan di masa akan datang. Allah s.w.t. telah berjanji melalui firman-Nya bahawa akan menggantikan apa saja yang didermakan di jalan-Nya.
4. Buat Baik kepada Ibu Bapa. Kebahagiaan dan juga kesenangan yang dianugerahkan oleh Allah s.w.t. kepada seseorang itu adalah bergantung restu ibu bapa mereka. Oleh yang demikian, berbakti kepada orang tua adalah amalan yang wajib dilaksanakan agar kita peroleh kemurahan rezeki. ingatlah doa ibu bapa untuk anak anak mereka adalah mudah dikabulkan oleh Allah s.w.t.
5. Banyakkan istigfar - minta ampunkan dosa sendiri. Pperkara yan paling utama menjamin turunnya rezeki daripada Allah s.w.t. ialah istigfar dan bertaubat kepada Allah s.w.t. Menurut al-Nawawi, taubat hukumnya wajib atas individu Muslim. dengan memperbanyakkan istigfar, Allah s.w.t akan menurunkan rezeki kepada hamba-Nya itu.
6. Solat Dhuha. Solat Dhuha ialah solat pada waktu matahari naik bermula dari matahari tinggi sepengganla dan tamat waktunya apabila gelincir matahari. ia dikerjakan sekurang-kurangnya dua rakaat, boleh empat rakaat, enam rakaat atau lapan rakaat. Rasulullah s.a.w. amat menggalakkan umatnya melakukan amalan ini.Bila melakukan solat dhuha kepada Allah s.w.t. mintalah semoga Allah s.w.t. membuka pintu rezeki.
7. Baca Surah Al-Waqiah. Amalan ini juga sangat elok diamalkan dengan membaca setiap pagi agar seseorang itu tidak akan dilanda papa atatu kemiskinan dalam kehidupannya. Ini juga merupakan antara amalan harian Rasulullah s.a.w.
8. Beri Makan Kepada Haiwan-haiwan. Setiap Muslim hendaklah meletakkan dalam fikirannya bahawa bantuan Allah s.w.t.akan turun kepada seseorang itu apabila ia membantu makhluk Allah s.w.t. yang lain di muka bumi ini. Tidak kiralah sama ada makhluk itu anak Adam, mahupun binatang-binatang ataupun tumbuhan.Sedangkan batu pun sentiasa bertasbih kepada Allah s.w.t., inikan makhluk Allah s.w.t. yang bernyawa.
9. Jangan Menyeksa Binatang. Menyeksa binatang adalah melanggar Sunnahtullah dan sama seperti merosakkan ciptaan Allah s.w.t.Dalam Islam ini sudah pasti dilarang sama sekali kerana setiap amalan buruk itu akan dibalas oleh Allah s.w.t. sama ada terus di dunia ataupun di akhirat kelak.
10. Sambung Silaturahim. Yang dimaksudkan sambung silaturahim menurut Mulla ‘Ali al-Qari ialah berbuat ihsan (baik) kepada kaum kerabat yang mempunyai hubungan kekeluargaan dan perkahwinan. kita dituntut melakukan kebaikan terhadap mereka dan mengambil berat tentang hal mereka. Terdapat hadis menunjukan kepentingan menghubung silaturahim untuk mendapat keberkatan rezeki. Antaranya, hadis yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah r.a., bahawa Nabi s.a.w.bersabda yang bermaksud: ” Sesiapa yang ingin diperluaskan rezekinya,dipanjang kan umurnya,maka hendaklah dia menjalinkan silaturahim.” (HR Bukhari)
11. Membayar Zakat. Zakat merupakan salah satu Rukun Islam dan wajib dikeluarkan setiap individu Muslim yang berkemampuan. Setiap apa yang ditetapkan oleh Allah s.w.t. itu ada ganjaran bagi mereka yang melaksanakan dengan hati yang ikhlas semata mata kerana Allah s.w.t. Zakat juga merupakan salah satu cara membantu golongan fakir miskin dan sudah semestinya Allah s.w.t. akan membantu mereka yang membantu saudara mereka.
Semoga kita semua dapat amalkan kesemua 11 tips diatas di dalam kehidupan seharian k?
====
http://lifenstudy.blogspot.com/2009/08/pray-solat-dhuha-attracts-rezeki-and.html
bila nak buat?
Answer:
In the name of Allah, Most Compassionate, Most Merciful,
To begin with, the majority of the classical scholars are of the opinion that the post-sunrise prayer (ishraq) is the same as the mid-morning prayer (Duha). This is the very reason why the major classical books of Hanafi Fiqh do not mention the two prayers separately. (See: Abu Bakr al-Jassas, Ahkam al-Qur�an, 3/559)
However, the common perception (especially amongst the Hanafis of the Indian Subcontinent) is that Salat al-Ishraq and Salat al-Duha are two separate prayers. The recommended time for offering Ishraq prayer is immediately after sunrise, whilst the Duha prayer (which they call the Chasht prayer) is offered later on. (See: Heavenly Ornaments, P: 143)
The reasoning behind this, in my humble view, is that the Messenger of Allah (Allah bless him & give him peace) has encouraged offering this prayer directly after sunrise. Sayyiduna Anas ibn Malik (Allah be pleased with him) narrates that the Messenger of Allah (Allah bless him & give him peace) said: �Whosoever offers his morning (fajr) prayer in congregation, then remains seated making the dhikr of Allah until the sun rises, and thereafter offers two rakats, they will receive the reward of performing a Hajj and Umrah.� (Sunan Tirmidhi, no: 586)
This Hadith implies that one should offer this optional prayer directly after sunrise by remaining seated on the very place one offered the Fajr prayer and by engaging in d'ua and other forms of dhikr. Thereafter, when the sun has risen properly, one should offer the Ishraq or Duha prayer.
On the other hand, there are many Hadiths which recommend offering this prayer later on. The Fuqaha also mention the recommendation of offering it at mid-morning (halfway between sunrise and zawal (time of the sun's zenith). Thus, the Hanafi Ulama of the Subcontinent have considered both these to be two separate forms of prayer, and this is what we find in their books.
However, the major classical Hanafi books, such as Radd al-Muhtar, al-Fatawa al-Hindiyya and others, do not mention Salat al-Ishraq and Salat al-Duha to be two separate prayers; rather, they only have place in their respective works for one prayer which they term as the Duha prayer.
The author of Umdat al-Fiqh mentions a very good point in this regard. He states that there are two separate prayers for Duha. The first prayer is known as the Ishraq prayer, the time of which begins after the sun rises up until it is above the horizon by the length of a spear and it ends at mid-morning. This prayer is also known as the minor Duha prayer. The second prayer is known as the Duha prayer, and its time also begins when the sun has risen to a spear�s length above the horizon, and it ends at zenith, although the preferred time to offer this prayer is at mid-morning (i.e. midway between sunrise and zenith). This prayer is also known as the major Duha prayer. According to the majority of Hadith scholars and Fuqaha, if one was to offer one�s prayer directly after the sun has risen to a spear�s length above the horizon, it would be considered both the Ishraq and the Duha prayer. However, if one was to offer it later at around midday, then it will only be considered as the Duha prayer. (See: Sayyed Zawwar Husayn, Umdat al-Fiqh (Urdu), 2/302)
In light of the above from Umdat al-Fiqh and also in light of the understanding of the classical Hanafi fuqaha, it can be said that the Ishraq prayer and the Duha prayer are both one. However, by performing this prayer early on when the sun has risen to a spear�s length, one will gain extra rewards, and by offering it later on, one will still be considered to have offered the Duha prayer. For this very reason, we see many saintly people making an effort to offer the Duha (or Ishraq) prayer immediately after the sun has risen to a spear�s length.
We see the various classical Hanafi books discussing the Duha prayer without stipulating two separate prayers. For example, it is stated in al-Fatawa al-Hindiyya:
�And from the recommended prayers is the Duha prayer. Its minimum is two rakats, and its maximum is twelve rakats. Its time is from after sunrise to when the sun is at its zenith (zawal).� (al-Fatawa al-Hindiyya, 1/112)
There are many Hadiths which encourage us to offer the Duha prayer:
Sayyiduna Abu Hurayra (Allah have mercy on him) narrates that my beloved companion (the Messenger of Allah, Allah bless him & give him peace) advised me three things: To fast three days of every month, to perform the two rakats of Duha, and that I perform my Witr before retiring to bed.� (Sahih al-Bukhari: no: 1981)
Sayyida A�isha (Allah be pleased with her) narrates that the Messenger of Allah (Allah bless him & give him peace) would offer four rakats at the time of Duha, and increase on it whatever Allah wished.� (Sahih Muslim, no: 719)
It is mentioned by Imam al-Haskafi (and confirmed by Imam Ibn Abidin) that while its minimum is two rakats, the minimum optimal amount is four rakats, as this was the general practice of the Messenger of Allah (Allah bless him & give him peace). (See: Radd al-Muhtar, 2/22-23)
As for your specific question (how many minutes after sunrise can one perform the Duha prayer) is concerned, it should have been answered in the above explanation, in that one may perform it after the sun rises up until it is above the horizon by the length of a spear, meaning when the sun becomes bright and it is difficult to look directly at the sun with the naked eye. This can take approximately fifteen to twenty minutes after sunrise.
And Allah knows best
Muhammad ibn Adam al-Kawthari
Darul Iftaa, Leicester, UK
Thursday, 23 July 2009
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment