Thursday 29 July 2010

pakaian wanita




Saidatina Aisyah r.a meriwayatkan, saudaranya iaitu Asma' binti Abu Bakar pernah masuk di rumah Nabi dengan berpakaian jarang sehingga tampak kulitnya. Kemudian baginda SAW berpaling dan mengatakan:

"Hai Asma'! Sesungguhnya seorang perempuan apabila sudah haidh (cukup umurnya), tidak patut diperlihatkan tubuhnya itu, melainkan ini dan ini -- sambil ia menunjuk muka dan dua tapak tangannya." (Riwayat Abu Daud)

Walaupun terdapat perawi lemah dari hadis, tetapi diperkuat dengan hadis-hadis lain yang membolehkan melihat muka dan dua tapak tangan ketika diyakini tidak akan membawa fitnah.

Dr Yusof Al-Qaradawi menegaskan bahawa melihat secara normal kepada wanita atau lelaki, kepada selain aurat, selama tidak dilakukan dengan syahwat dan berulang-ulang, hukumnya adalah halal. (Al-Halal Wal Haram Fil Islam) . ( Sumber ; www.zaharuddin.net)

Justeru, jadilah seorang wanita islam yang benar - benar islamnya. Beramallah dengan segala perintah Allah dan Rasulullah saw yang telah di tetapkan.


Hanya dengan pakaian yang sempurna kita mendapat pahala sebagai ganjaran di akhirat kelak.


Dengan pakaian jugalah kita mendapat dosa kerana tidak mengikut perintah Allah swt.


Marilah kita sama - sama muhasabah diri, dan check balik pakaian dan imej diri kita . Adakah ia menepati kehendak Allah swt dan Rasulullah saw atau kita hanya mengikut neraca dunia yang menjadikan mata – mata manusia dan hawa nafsu sebagai ukuran kecantikan .


Fikir – fikirkan.....



cuba baca disini

No comments: