Thursday 18 February 2010

bisnes org besar besar

menarik dari puan ainon....

mengenai bisnes org besar besar......

========================

under topic mengenal dunia bisnes ......

source


http://puanainonmohd.blogspot.com/2010/02/mengapa-banyak-bisnes-orang-besar.html



Salah satu tingkah laku orang-orang besar apabila memulakan bisnes adalah kecenderungan mahu terus 'membuka bisnes besar'.

Mereka mahukan pejabat yang besar, showroom besar, kereta rasmi besar, majlis pembukaan yang besar. Mereka mahukan bilik mesyuarat besar. Mereka mahu terus masuk pejabat sebagai bos besar dalam bisnes besar.

Bagi memulakan bisnes besar, mereka mengambil hutang bank dengan jumlah besar disebabkan mereka yakin modal besar menjamin keuntungan besar.

Mereka juga mahu cepat-cepat mengaut untung besar.

Orang-orang besar tidak mahu memulakan bisnes besar secara kecil-kecilan terlebih dahulu. Faktor yang menyebabkan hal ini adalah isu 'estim'.

Psikologi mereka berkata, orang-orang besar tidak selayaknya membuka bisnes kecil-kecilan kerana maruah mereka akan jatuh di mata sahabat-sahabat dan kaum keluarga.

Orang-orang besar hanya mahukan bisnes yang memerlukan modal besar kerana mereka tidak mahu malu kepada rakan dan taulan mereka yang terdiri daripada orang besar-besar juga.

Bagi orang-orang besar, membuka bisnes besar adalah bukti kejayaan besar, manakala membuka bisnes kecil adalah bukti kegagalan.

Inilah faktor yang menyebabkan orang-orang besar yang terjun ke dalam dunia bisnes cenderung melakukan kesilapan-kesilapan bisnes yang sangat mahal harganya.

Mereka memulakan bisnes dengan berhutang secara besar-besaran, akhirnya apabila bisnes gagal, mereka menanggung hutang-hutang yang besar....


========

saya ? takut.... jadi setakat jadi pekerja makan gaji....


anda? tapi masa berubah... mungkin satu hari saya berubah....insyaAllah..

jika diizin Allah...........

No comments: