Friday 12 February 2010

QS: Al-Anfal 8:17





http://www.quran.com/images/ayat/8_17.png


source

http://www.fuadlatip.com/v1/2010/02/qs-al-anfal-187/



saya belajar sesuatu yang baru.......


hari hari ade je yang baru belajar macam bayi...

thank you Allah. thank you en fuad...


======================================


Saya membaca surah (QS: Al-Anfal 8:17) ketika saya mencari maklumat atau informasi. Saya juga membaca surah tersebut ketika saya tidak memahami sesuatu perkara tidak kira dalam apa jua bidang pengajian. Juga saya amalkan ketika mencari barang yang hilang. Alhamdulillah, Allah SWT sentiasa memudahkan saya untuk memahami dan menerima apa jua maklumat dan perkara yang saya inginkan.

Ayat ini benar-benar menyedarkan saya bahawa saya tidak ada usaha sedikit pun tetapi saya hanya mengikut gerakan Allah SWT sahaja. Gerakan dan aturan Allah SWT inilah yang membuatkan ramai yang tersilap dengan menyangkakan kita berusaha sendiri.

Lalu kita menjadi manusia ego kerana kita memikirkan semua kejayaan yang telah dan akan kita kecapi adalah hasil dari usaha kita. Semua rezeki yang kita perolehi disangkakan bahawa hasil daripada penat lelah kita. Semua pencapaian kita difikirkan adalah kerana kepandaian dan kehebatan kita.

Termasuk hal-hal seharian kita yang lain iaitu ketika kita mencari maklumat atau melakukan apa jua kerja, kita menyangkakan bahawa maklumat yang bakal kita temui adalah hasil bijak pandai kita mencari. Kerja yang kita lakukan datang dari daya usaha kita sendiri. Ilmu yang kita miliki adalah kerana usaha kita mencari.

Kesedaran kita terhenti di situ. Kita tidak pernah mengangkat kesedaran kita ke tahap yang tertinggi di mana semua ini adalah gerakan dan kehendak Allah SWT. Kita hanya mampu memohon dan yang seterusnya adalah terpulang kepada Allah SWT.

Kita hanya memiliki daya yang hanya sedikit yang diberikan oleh Allah SWT kepada kita.

“maka bukanlah kamu Yang membunuh mereka,
akan tetapi Allah jualah Yang menyebabkan
pembunuhan mereka.
dan bukanlah Engkau (Wahai Muhammad) Yang melempar ketika Engkau melempar,
akan tetapi Allah jualah Yang melempar (untuk membinasakan orang-orang kafir),
dan untuk mengurniakan orang-orang Yang beriman
Dengan pengurniaan Yang baik (kemenangan) daripadanya.
Sesungguhnya Allah Maha Mendengar, lagi Maha mengetahui.”
(QS: Al-Anfal 8:17)


Sahih International

And you did not kill them, but it was Allah who killed them. And you threw not, [O Muhammad], when you threw, but it was Allah who threw that He might test the believers with a good test. Indeed, Allah is Hearing and Knowing.





Tafsir al-Jalalayn

You did not slay them, at Badr by your own might, but God slew them, by giving you assistance, and you threw not, O Muhammad (s), [against] the eyes of the [unbelieving] folk, when you threw, the pebbles, for a handful of pebbles thrown by a human being cannot strike the eyes of [every person in] a large troop, but God threw, by making that [throw] reach them. He did this in order to vanquish the disbelievers, and that He might try the believers with a fair test, a [fair] gift, namely, booty; surely God is Hearing, of their sayings, Knowing, of their conditions.

No comments: