Tuesday 3 November 2009

no short cut to success

no short cut to success



===



need to write a report to my supervisor....


finding ideas then find this useful article that can be add to the report...

source


http://afidalina.blogspot.com/2009/10/no-shortcut.html


===


Mak said, 'PhD's almost like cooking.' Banyak prosesnya. Kena carik bahan mula2. Ada orang very meticulous; semua kena ikut ukurannya. Ada orang; main taram saja. Saya dalam golongan kedualah tu. =P

Dah ada bahan2, kena buat further preparation macam kopek bawang (this can take veryyyy longgg), gunting cili kering (dan tahan lah habuk-habuk dia).. etc. Sepanjang proses ini, memang kena sabar banyak. Rasanya dalam 1.5 jam yang kita guna untuk memasak, 1 jam tu selalunya diperlukan untuk step ini saja.

Lepas tu, inilah kemuncaknya! MASAK! Hoho, saya selalu tak sabar saja nak sampai ke step ini, sebab step ini taklah se-lama step nak kopek bawang misalannya. =P

TAPI, mak kata, step memasak lah yang paling penting. Ada orang, apa masak semua jadi. Sebab dia memang ada bakat semulajadi. Ada orang, kena masak berkali2 baru jadi. Bukan slow learner, tapi memang kena cuba banyak kali sampai betul2 jadi. Oh! Teringat kisah buat kek pisang, yang seringkali tak jadi. Hehe.

Mak kata, nak dapat hasilnya, banyak step2 kena lalui. Jugak pengalaman. Jadi kena sabar dan terus usaha. Tak kesahlah ada bakat ke tidak. Janji nak dapat makanan yang sedap!

Alhamdulillah, saya baru selamat melalui satu exam yang agak penting di sini. Rasanya sejak awal tahun saya dah mula buat persediaan. Ingatkan dapat buat masa semester lepas, tapi mmg dah tertulis, ianya berlaku Rabu lepas. Bak kata K Ifa, 'tak cepat dan tak lambat walaupun sesaat'. Bayangkan saya hantar report hari Jumaat, hari Isnin hantar pada 'master chefs', dan petang itu dapat tahu, exam akan dibuat 2 hari lagi! Tapi saya rasa, 'ok, I'm ready!'

Fiuh, satu jam juga exam tu. Syukur selamat juga dilalui walaupun ada juga yang kita tak tau. Kenala mengaku kan, takkan nak goreng depan 'master chef'. Sebelum exam tu, cikgu ada bagi kata-kata semangat. Saya rasa, saat itu, dia redha dengan saya. Memang itu agak memberi semangat untuk saya lalui dengan kekuatan.

Terima kasih untuk semua yang memberi sokongan. Keluarga dan kawan2. And most of all, thank you to You for making things really easy for me.

Perjalanan seperti baru bermula. Semoga kita semua selamat hingga ke hujungnya. =)

===


but


Hard work is the shortcut to success!

No comments: