Monday 2 November 2009

rezeki kita berbeza beza or berbeda beda

-- source




Aku selalu kata kat isteri aku, rezeki kita ni masing-masing Allah beri sama je. Walaupun kita takde apa yang orang lain ada, tak semestinya orang lain tu juga ada yang kita ada. Rezeki datang dalam banyak rupa dan bentuk, kawan-kawan, orang yang kita sayang, bakat, harta dan macam-macamlah lagi, antara kita nak atau taknak je acknowledge apa yang kita ada tu sebagai satu kelebihan. Bak kata ustaz sekolah agama aku dulu, kalau dari segi harta, bandinglah dengan orang yang kurang mampu dari kita untuk kita lebih bersyukur dengan apa yang kita ada, kalau dari segi ibadat, bandinglah dengan orang yang amal ibadatnya lebih dari kita untuk kita lebihkan lagi amal ibadat kita.


---


betul i agree rezeki datang berbeza.

syukor sangat walau susah kini

tapi tak delah makan pasir lagi.

rahmat Allah banyak.... cuma kita kadang lupa or lepas pandang


...

Nikmat Tuhan yang mana yang kamu dustakan?

Maka nikmat Tuhan kamu yang manakah yang kamu dustakan? (surah rahman)


18. Then which of the Blessings of your Lord will you both (jinns and men) deny?


====










from source


Gambar ini berhasil diambil oleh Hubble Space Telescope NASA pada tanggal 31 Oktober 1999, sebuah bintang berjarak 3000 tahun cahaya dalam proses hancurnya.

Kita melihatnya kini apa yang telah diucapkan 1400 tahun yang lalu oleh Muhammad SAW, firman Allah dalam Al-Quran :

"Maka apabila langit terbelah dan menjadi MAWAR MERAH seperti (kilapan) minyak. Maka nikmat Tuhan kamu yang manakah yang kamu dustakan? (Surah Ar Rahman 37- 38).

Subhanallah, Maha Suci Allah dan sungguh benar Muhammad adalah Rasul-Mu!. Sungguh benarlah firman-Mu :

" Kami akan memperlihatkan kepada mereka tanda-tanda (kekuasaan) Kami di segenap penjuru langit dan pada diri mereka sendiri, sehingga jelaslah bagi mereka bahwa Al Qur'an itu adalah benar. Dan apakah Tuhanmu tidak cukup (bagi kamu) bahwa sesungguhnya Tuhanmu menjadi saksi atas segala sesuatu?". (AL Qur'an, Surah Al Fushshilat 53)

No comments: