Monday 21 September 2009

AKTIVITI MENOLONG MENJANA IDEA KREATIF


1. Bermain dan mengamati kanak-kanak
2. Bermain dengan teka-teki
3. Membaca komik humor
4. Menghadiri kursus motivasi
5 Berkawan dengan orang kreatif
6. Membaca biografi orang kreatif


KESAN-KESAN POSITIF IMAGINASI KREATIF


•Menghasilkan idea yang bernas
•Merealisasikan impian
•Peningkatan produktiviti



bagaimana untuk menjana idea kreatif…
Bergembira & berseronok- idea hebat sering datang bila kita sedang seronok atau bergembira. Contoh, kalau saya tengok ketika workshop jutawan Internet, sesi brainstorming idea, kumpulan yang banyak idea hebat, pastinya datang dari kumpulan yang banyak gelak/bising/ketawa… they are having fun! Idea mudah datang bila kita have fun!
Fikir macam budak- Budak-budak banyak idea. Lihat sahaja anak-anak kita (atau anak-anak orang kalau belum ada anak ). Sebabnya, budak-budak tak meletakkan had atau limit pada sesuatu penyelesaian. Kita yang dah dewasa selalu meletakkan “limit” pada sebarang penyelesaian. Sebab itu, kita menjadi tidak kreatif. jadi, fikir seperti budak 6 tahun! (mungkin budak juga sering gembira… sebab itu dapat banyak idea?)
Ketahui bahawa ada BANYAK penyelesaian kepada apa sahaja masalah. Bukan hanya SATU! Bila kita fikir hanya ada sATU penyelesaian, kita akan berusaha cari SATU CARA tersebut. Bila fikir SATU, tiada idea yang datang kerana kita akan fikir untuk mendapatkan SATU YANG PERFECT/SEMPURNA. Bila berfikir, fikir BANYAK penyelesaian. Bila memikirkan terdapat BANYAK penyelesaian, kita akan rasa bebas berfikir macam-macam dan tidak hadkan idea kita.


===


iDEA Creative Weekend






kreatif sungguh

No comments: