Monday 28 March 2011

can i know more on isra' mi;raj

ys Allah satu hari saya nak tau more on isra miraj

http://sosbud.kompasiana.com/2011/03/27/nabi-muhammad-melihat-allah-di-isra-miraj-nya/



Isra miraj menyimpang misteri sains. Kecepatan geraknya melebihi gerak cahaya. Nabi menembus masa depan di mana beliau mendengar suara-suara penduduk neraka di masa depan, yang sebenarnya saat ini masih kosong penghuni. Beliau juga mendengar suara tapak kaki Bilal bin Rabah di surga padahal Bilal masih berada di Medinah.

Nabi melesat bersama dengan Jibril di tunggangan surgawi disebut Buraq. Melewati kumpulan galaksi yang membentang dalam kemahaagungan. Padahal itu cuma bagian kecil dari keluasan jagad semesta.

Galaksi adalah kumpulan bintang, yang lebih besarnya lagi adalah kumpulan galaksi yang disebut bimaksakti, adalagi kumpulan bimasakti dst. Itu semua baru langit tingkat pertama. Kata nabi perumpamaan dunia/bumi ini dengan langit pertama adalah seperti cincin diletakkan di tengah padang pasir yg sangat luas, demikian juga perumpamaan langit kedua dengan ketiga adalah seperti cincin di tengah padang pasir yang sangat luas, juga begitu seterusnya sampai langit ketujuh.
Belum lagi langit pertama ini terus mengembang sampai detik ini.
Nabi melintasi ke tujuh langit itu dan melintasi neraka dan surga.

Berikut lintasan-lintasan yang dilalui nabi:
Mekkah
Palestina
Langit satu (ketemu adam)
Langit kedua , 3,4, sampai 7 dan tiap langit ketemu nabi2 agung.
Baitul makmur, yang berada di atas langit ketujuh (sebuah mesjid yang dimasuki 70.000 malaikat setiap hari dan tak pernah keluar sampai kiamat)
Neraka (Nabi melihat sejumlah kecil bentuk siksaan dan bentuk manusia di dalamnya, “aku melihat ke dalam neraka dan mendapati sebagian besar penghuninya adalah…”)
Surga (dengan 8 tingkatannya, nabi berkeliling sebentar dan disapa para malaikat dan bidadari yang bergerombol “sumsum betis bidadari itu terlihat bersinar dari balik 70 lapis pakainnya” )
Sidratul muntaha (tempat loh mahfuz berada di mana segala kejadian lalu dan mendatang tertulis apik di sini “Hai pena menulislah, apa yang harus aku tulis, tulislah segala kejadian”)
Laut/air (ketika banjir nuh, sebagian air dari laut langit ini diutus ke kaum Nuh)
Arshy (sebuah singgasana agung yang dipikul oleh para malaikat sepanjang masa alam semesta)

Gerbang arshi (di sinilah Jibril berhenti dan tak punya wewenang untuk masuk)

Allah (”dan Dia bersemayang di atas Arshy Yang Agung”)

Nabi melihat Allah di sini dengan mata kepalanya sendiri (”Dia Allah azza wajalla meletakkan tangan kananNya di dada kiriku, dan seketika aku bisa melihat segala rahasia ilahi, terbentang nyata di hadapanku.”)

Nabi lalu pulang, melintasi kembali jalur jalur akherat itu dan sesekali disapa oleh nabi-nabi agung.

“Hei Muhammad ingatkan manusia, surga itu subur, dan tanamanya adalah zikir” teriak nabi Ibrahim di langit keempat. Dia bersama para bayi-bayi dan anak-anak yang meninggal sebelum balig.

Hikmah isra’ mi’raj adalah pembukaan rahasia kehidupan semesta yang mana manusialah sebagai orientasinya. Perjalanan yang tak pernah henti, esok adalah tujuan, tak berujung, abadi dalam kesengsaraan atau sebaliknya dalam kebahagiaan.


..


http://sosbud.kompasiana.com/2011/03/27/nabi-muhammad-melihat-allah-di-isra-miraj-nya/



more later ... http://pencarimimpi.blogspot.com/2009/07/hayati-peristiwa-isra-mikraj-peristiwa.html



http://pencarimimpi.blogspot.com/2009/07/hayati-peristiwa-isra-mikraj-peristiwa.html



Semasa Mikraj
(Naik ke Hadhratul Qudus Menemui Allah)


Didatangkan Mikraj (tangga) yang indah dari syurga. Rasulullah S.A.W dan Jibrail naik tangga pertama lalu terangkat ke pintu langit dunia (pintu Hafzhah).

1. Langit Pertama : Rasulullah S.A.W dan Jibrail masuk ke langit pertama, lalu jumpa dengan Nabi Adam A.S. Kemudian dapat melihat orang-orang yang makan riba’ dan harta anak yatim dan melihat orang berzina yang rupa dan kelakuan mereka sangat huduh dan buruk. Penzina lelaki bergantung pada susu penzina perempuan.
2. Langit Kedua : Nabi S.A.W dan Jibrail naik tangga yang kedua, lalu masuk dan bertemu dengan Nabi Isa A.S dan Nabi yahya A.S.
3. Langit Ketiga : Naik langit ketiga. Bertemu dengan Nabi Yusuf A.S.
4. Langit Keempat : Naik tangga keempat. Bertemu dengan Nabi Idris A.S.
5. Langit Kelima : Naik tangga kelima. Bertemu dengan Nabi Harun A.S yang dikelilingi oleh kaumnya Bani Israil.
6. Langit keenam : Naik tangga langit keenam : Bertemu dengan nabi-nabi. Seterusnya dengan Nabi Musa A.S. Rasulullah mengangkat kepala (disuruh oleh Jibrail) lalu dapat melihat umat baginda sendiri yang ramai termasuk 70 000 orang yang masuk syurga tanpa hisab.
7. Langit Ketujuh : Naik tangga langit keyujuh dan masuk langit ketujuh lalu bertemu dengan Nabi Ibrahim Khalilullah yang sedang bersandar di Baitul Ma’mur dihadapi oleh beberapa kaumnya. Kepada Rasulullah S.A.W, Nabi Ibrahim A.S bersabda. “Engkau akan berjumpa dengan Allah pada mala mini. Umatmu adalah akhir umat dan terlalu dha’if , maka berdoalah untuk umatmu. Suruhlah umatmu menanam tanaman syuga iaitu La Haulawala Quwatta Illa Billah.

Mengikut riwayat lain, Nabi Ibrahim A.S bersabda : “Sampaikan salamku kepada umatmu dan beritahu mereka, syurga itu baik tanahnya, tawar airnya dan tanamannya ialah lima kalimah iaitu : Subhanallah, Walhamdulillah, Wa la ila ha iilah allahuakbar dan La Haulawala Quwatta Illa Billahil Azim.

Bagi orang yang membaca setiap kalimah ini akan ditanamkan sepohon pokok dalam syurga. Setelah melihat beberapa peristiwa lain yang ajaib, Rasulullah dan Jibrail masuk ke dalam Baitul-Makmur dan bersembahyang(Baitul-Makmur ini betul-betul di atas Baitullah di Mekah).

8. Tangga Kelapan : Di sinilah disebut “Al – Kursi” yang berbetulan dengan dahan pokok Sidratul-Muntaha. Rasulullah S.A.W menyaksikan pelbagai keajaiban pada pokok itu. Sungai air yang tak berubah, sungai susu, sungai arak dan sungai madu lebah. Buah, daun-daun, batang dan dahannya berubah-ubah warna dan bertukar menjadi permata-permata yang indah. Unggas-unggas emas berterbangan. Semua keindahan itu tak terperi oleh manusia. Baginda Rasulullah S.A.W dapat menyaksikan pula sungai Al-Kautsar yang terus masuk ke syurga. Seterusnya baginda masuk ke syurga dan melihat neraka beserta dengan Malik penunggunya.
9. Tangga kesembilan : Di sini berbetulan dengan pucuk pokok Sidratul-Muntaha . Rasulullah S.A.W masuk di dalam nur dan naik ke Mustawa dan Sharirul-Aqlam. Lalu dapat melihat seorang lelaki ghaib di dalam nur ‘Arasy, iaitu lelaki di dunia yang lidahnya sering basah berzikir, hatinya tertumpu penuh kepada masjid dan tidak derhaka kepada ibu bapanya.
10. Tangga Kesepuluh : Baginda Rasulullah sampai di Hadhratul-Qudus dan Hadhrat Rabbul-Arbab lalu dapat menyaksikan Allah S.W.T dengan mata kepalanya, lantas sujud. Kemudian berlakulah dialog antara Allah dan Muhammad, Rasul – Nya.

Allah S.W.T : Ya Muhammad

Rasullah : Labbaika

Allah S.W.T : Angkatlah kepalamu dan bermohonlah, Kami perkenankan.

Rasulullah : Ya Rabb, Engkau telah ambil Ibrahim sebagai Khalil dan Engkau
berikan dia kerajaan yang besar. Engkau berkata-kata dengan
Musa. Engkau berikan Daud kerajaan yang besar dan dapat
melembutkan besi. Engkau kurniakan kerajaan Sulaiman yang
tidak Engkau kurniakan kepada sesiapa pun dan memudahkan
Sulaiman menguasai jin, manusia, syaitan dan angina. Engkau
ajarkan ‘Isa Taurat dan Injil. Dengan izin-Mu, dia dapat
menyembuhkan orang buta, orang sufaq dan menghidupkan
orang mati. Engkau lindungi dia dan ibunya daripada syaitan.
Allah S.W.T : Aku ambil mu sebagai kekasih. Aku perkenankan mu sebagai
penyampai berita gembira dan amaran kepada umatmu. Aku buka
dadamu dan buangkan dosamu. Aku jadikan umatmu sebaik-baik
umat. Aku beri keutamaan dan keistimewaan kepada mu pada
hari kiamat. Aku kurniakan tujuh ayat (surah Al Fatihah) yang
tidak aku kurniakan kepada sesiapa sebelum mu. Aku berikan mu
ayat-ayat di akhir surah al Baqarah sebagai suatu
perbendaharaan di bawah “arasy”. Aku berikan habuan daripada
kelebihan Islam, hijrah, sedekah dan amar makruf dan nahi
munkar. Aku kurniakan panji-panji Liwa – ul – hamd. Maka Adam
dan semua yang lainya di bawah panji-panji mu. Dan aku
fardukan atas mud an umat mu 50 (waktu) sembahyang.
Selesai munajat, Rasulullah S.A.W dibawa menemui Nabi Ibrahim A.S kemudian nabi Musa A.S. yang kemudiannya menyuruh Rasulullah S.A.W meraya kepada Allah S.W.T agar diberi keringanan, mengurangkan jumlah waktu sembahyang itu. Selepas Sembilan kali meraya, (setiap kali dikurangkan 5 waktu) akhirnya Allah perkenan memfardukan sembahyang 5 waktu sehari semalam dengan mengekalkan sebanyak 50 waktu juga.


Selepas Mikraj

Rasulullah S.A.W turun ke langit dunia semula. Seterusnya turun ke Baitul-Maqdis. Lalu menunggang Buraq perjalanan pulang ke Mekah pada malam yang sama. Dalam perjalanan ini baginda bertemu dengan beberapa peristiwa yang kemudianya menjadi (saksi) peristiwa Israk dan Mikraj yang amat ajaib itu (Daripada satu riwayat peristiwa itu berlaku pada malam 27 Rejab, kira-kira 18 bulan sebelum Hijrah).

Dipetik dan diubahsuai dari Artikel Panitia Pendidikan Islam Huffaz Group

No comments: