Monday 21 March 2011

motivasi lulus phd

saya suka artikel ini dari source




http://www.zaharuddin.net/peribadi,-tazkirah-&-fikir/618-saya-kisah-benar-a-motivasi-diri.html#comments




Berapa Ramai Doa ?

Akhirnya, jika anda meninggal dunia kelak berapa ramai yang anda inginkan orang yang menyembahyangkan jenazah anda?. Sudah tentu kita inginkan lebih ramai bagi perolehi doa mereka.

Motivasikan diri anda bahawa kita tidak perlu terlalu bergantung kepada doa manusia yang hidup sahaja, malah kita juga boleh mendapat doa dari yang lain dari manusia berganda-ganda lebih ramai dan banyak.

Nabi s.a.w menyebut :-

إن اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ وَأَهْلَ السماوات وَالْأَرَضِينَ حتى النَّمْلَةَ في جُحْرِهَا وَحَتَّى الْحُوتَ لَيُصَلُّونَ على مُعَلِّمِ الناس الْخَيْرَ

Ertinya : Sesungguhnya Allah, Malaikatnya, penduduk langit dan bumi sehinggakan semut di sarangnya dan ikan di lautan akan pasti mendoakan (kebaikan) buat orang yang mengajar manusia ilmu kebaikan (Agama)" ( Riwayat At-Tirimizi, 5/50 : Tirmizi : Ghorib, Albani : Sohih).

Al-Mubarakpufi berkata : maksud 'ilmu kebaikan' dalam hadis ini adalah ilmu agama yang dengannya manusia mendapat keselamatan di akhirat. ( Tuhaftul Ahwazi, 7/380).

Cukuplah hadis ini menjadi motivasi buat kita semua untuk berlumba-lumba mengajar kebaikan islam kepada orang lain. Pastikan anda telah pelajari dan fahami Islam dengan baik sebelum berbuat demikian.

Demikian coretan ringan saya yang tidak tersusun. Abaikanlah kelemahan bahasa buat sementara dan fokuskanlah kepada isi kandungannya, moga bermanfaat untuk dunia dan akhirat anda.

Sekian

Zaharuddin Abd Rahman

http://www.zaharuddin.net/

No comments: