Monday 7 March 2011

semakin kita diberi nikmat (ujian) maka sepatutnya lebih kuat kita bersolat malam, solat berjemaah, solat dhuha dan beberapa amalan lain.





“Ya Allah, ampunilah kami ya Allah, sesungguhnya kami manusia yang sangat lemah, fakir dan tidak berilmu. Engkaulah yang maha berkuasa, maha pengasih lagi maha penyayang. Pinjamkanlah ilmuMu ya Allah”


“Wahai Tuhan! Sesungguhnya aku berlindung kepada Engkau daripada hati yang tidak khusyuk,daripada doa yang tidak didengar,daripada nafsu yang tidak merasa kenyang, daripada ilmu yang tidak bermanfaat;aku berlindung kepada Engkau daripada perkara buruk yang empat”




antara isi entri blog prof



Konsep uswatun hasanah terletak kepada Baginda Rasulullah (selawat dan puji kepada baginda, keluarga dan para sahabat) berdasarkan surah Al-Ahzaab, ayat 21. Kemudian, saya padankan dengan tugas hakiki yang diperintahkan oleh Allah kepada manusia mengikut ayat Ad-Dhariyat ayat 56 yang menyatakan “tidak aku menciptakan jin dan manusia semata-mata untuk menyembah dan beramal ibadat kepadaKu”.

“Yang Arif, kita semua sudah tua, semakin hampir dengan saat-saat kematian. Saya dianugerah dengan jawatan profesor, ilmu perakaunan, ia merupakan ujian kepada saya. Yang Arif sebagai ketua hakim juga merupakan ujian yang diberikan oleh Allah. Soalnya, apakah ujian-ujian yang diberi ini membawa kita ke arah menyembah dan beramal ibadat kepadaNya”.

Hakikatnya, semakin kita diberi nikmat (ujian) maka sepatutnya lebih kuat kita bersolat malam, solat berjemaah, solat dhuha dan beberapa amalan lain. Inilah sumber kekuatan dalaman yang telah diceritakan dalam banyak keadaan.

No comments: