Saturday 2 July 2011

perjalanan ustaz belajar yg di share

Semester Dua Melabuhkan Tirainya

March 16th, 2007

Semester 1 Sudah Bermula
July 18th, 2007

Pejam celik, saya sudah pun berada di tahun kedua pengajian.

Semester ini saya mengambil 4 subjek. Semuanya menarik belaka.

1. Islam and the West – Prof. Dr. Abdullah al-Ahsan
2. Muslim Historiography – Ass. Prof. Ahmed Elyas Hussein
3. Issues in Contemporary Islamic Movements – Prof. Dr. Hassan Ahmed Ibrahim
4. Contacts and Relations Between the Muslims and Medieval Europe – Prof. Dr. Ataullah Bogdan Kopanski


Semester Satu Yang Penuh Liku

wow ustaz dpt 2 A 2 A- (sama result dgn dulu) tahniah ustaz


Semester hadapan, saya akan mengambil dua subjek akhir yang berbaki iaitu:

1. Ancient Indian Civilization
2. Revivalism and Nationalism in the Muslim World


Kejayaan Yang Tidak Begitu Diraikan


sebab? kata ustaz


;;;;;

Tetapi masalahnya ialah, ada yang mendapat markah penuh!”. Lalu Prof menundingkan jarinya kepada saya.

Aduh, saya jadi serba salah.

Kerana itulah, saya amat mengharapkan agar saya dan rakan-rakan dapat mengulangkaji bersama-sama di dalam study group agar penguasaan masing-masing menjadi dekat di antara satu sama lain. Jika ada yang self-centered, mungkin boleh tersenyum lebar atas kejayaan peribadi. Tetapi bagi saya yang percaya, bahawa kejayaan sebenar adalah pada membawa orang lain untuk berjaya sama, pencapaian peribadi ini tidaklah begitu menceriakan diri.

;;;;;




bab tidur
(Aksi Seorang Penidur Profesional)



Saya ringkaskan segala mesej, yang juga berkaitan dengan soal pembangunan sikap, keyakinan diri dan disiplin, melalui kata-kata penuh makna oleh sifu terkini saya, Master Oogway dari animasi Kungfu Panda:

There is no secret ingredient. You just have to believe!

Ya, itulah yang saya mahukan.

Membina keyakinan dan kepercayaan mereka, bahawa mereka mampu melakukannya.

Dan jika mereka bersetuju untuk merealisasikannya mulai hari ini, mereka sudah pun berjaya. Sesungguhnya kejayaan itu bukanlah suatu destinasi. Ia adalah sebuah perjalanan.

Bergeraklah kalian di atas keberkatan dari Allah.

















manarik komwn ni



Assalammualaikum semua,

1. Mathematik adalah bahasa sains. Dan sains pula adalah bahasa untuk memahami carakerja Allah. Allah menjadikan setiap sesuatu dengan kadar (bilangan, angka). Maka yang berminat kepada mathematik, insyaallah, terbuka luas mindanya kepada ilham-ilham Allah tentang carakerjaNya. Saya tabik ustaz bawa buku mathematik semasa nak pergi ambil degree Pengajian Islam. (Kalau bawa masa ceramah .. apa pula orang kata!)

2. Orang barat (terutamanya sainstist) menulis ayat matematik macam kita menulis blog. Banyak contoh kat internet, karangan mathematik. Kita pakar dalam pechahan 1/8 kerana masaalah Faraid. Zaman keagungan sains Islam, memang ramai muslim yang pakar dan menemui kajian falak. Malangnya entah mana silapnya, padam api mathematik dan sains Islam zaman itu.

3. Sekarang ini kita mahu timbulkan minat muslim kepada carakerja Allah. Tapi macam selalu yang saya rungutkan, sains ketuhanan (malah sains biasa sekalipun) belum menjadi bahan bacaan orang Islam, termasuk Melayu. Kalau dah timbul minat pada sains, yang berbentuk karangan, langkah seterusnya adalah untuk menyelitkan matematik di dalam kefahaman sains itu.

4. Saya kira yang menjadi masaalah ialah sikap tak mahu belajar sains yang membelenggu muslim sekarang ini. Besar kemungkinan kerana, yang mengajar ilmu agama terlalu sedikit yang minat dengan sains, yang mahu mengaikan pelbagai teori sains kepada ketuhanan. Saya melihat pewaris-pewaris yang sebegini, tidak berjalan dengan dua kaki, iaitu maaf kata tempang.

5. Dari segi sains, separuh sedar mempunyai kelebihan tersendiri semasa mengingat. Semasa tidur pula, roh kecil kita keluar dari jasad. Kalau roh ini dilatih mencari makan semasa berada di jasad, saya yakin bila mengembara dia pandai berdikari. Makanan roh adalah fikir dan dzikir. Melatih roh semasa di jasad, ibarat diambil biji tasbih dan digantikan dengan biji tasbih asli, iaitu nadi. 24 jam berfungsi, termasuk tidur.

6. Saya melihat Ustaz memang mempunyai potensi menguasai sains dan mathematik. Malah saya hanya boleh menjadikan 1 + 1 = 2, tetapi Ustaz berkebolehan menjadikan 1 + 1 bukan sahaja 2, tetapi mengikut keadaan persekitaran. Di sini mamang saya akui sedari waktu mula bekerja, bahawa sainstis berfikiran structured, sementara artis berfikiran flexable.

7. Yang perlu disebarkan sekarang ini adalah menanamkan minat sains dan mathematik di dalam beragama, agar penserasian depat dilaksanakan dengan berkesan. Samada ketempangan perwarisan ilmu dapat diperbetul, akan bergantung penuh kepada masyarakat menerima tajdid anti-ketempangan. Berkat Ramadahan yang kita lalui sekarang ini, harapan adalah kepada terbukanya pintu hati muslim kepada pemikiran Ustaz. Seperti yang telah Ustaz definasikan sebelum ini, malalui Saifilislam.com.

Terima kasih.

No comments: