Saturday 16 July 2011

buku : anakku brain tumour dan travelog prof kamil

menarik


nak cari buku ini.........

anakku brain tumour


http://ummu-hakeem.blogspot.com/2011/07/anakku-brain-tumour.html





Penulis : Isyah Radhiah Idris
Penerbit: Galeri Ilmu Sdn. Bhd.
Genre: Motivasi keibubapaan
Halaman : 372

Penilaian: 4 1/2 bintang



Sedikit Sinopsis (kulit belakang buku):
"Jangan harapkan sangat daripada anak ini; dia tidak akan hidup lama," beritahu doktor. Benarkah Baihaqi menghidap penyakit yang menjadi igauan ngeri setiap insan? Kepulangan suami mengubat jiwa yang gundah, tetapi empat hari mereka buntu selain pasrah dan redha dengan ketentuan Ilahi.
Buku ini adalah motivasi 'hidup' kepada ibu bapa dan memberi harapan baru kepada mereka yang mempunyai anak senasib dengan Baihaqi. Ia sebuah kembara rohani sepasang suami isteri dalam menunaikan tanggungjawab dan amanah demi mencari keredhaan Tuhan.
"Gabungan pengalaman dan ilmu berdasarkan fakta... bukan sahaja sebagai panduan untuk mereka yang menghadapi penyakit malah panduan bagaimana hubungan dalam keluarga, saudara mara dan sahabat-handai perlu berlangsung secara ikhlas" - Prof. Dr. Siti Rugayah Hj. Tibek, Pensyarah Jabatan Dakwah, Fakulti Pengajian Islam, UKM
"Buku ini bukan sekadar mengenai tumor di dalam kranium tetapi menjangkau persoalan seluas atmosfera kehidupan. Bingkisan berharga bagi sesiapa yang mencari pahlawan dalam diri, semangat melawan kental, rahsia perawatan yang begitu unik, harga budi dan kasih sayang serta pergantungan mutlak pada Ilahi. Ia membenarkan: setiap sesuatu sentiasa punya pilihan ketiga yang infiniti" - Ustaz Zul Ramli Mohamed Razali, Perunding Motivasi dan Penulis Buku
"Sangat terkesan dengan jalan ceritanya. Satu catatan pengalaman yang amat berharga. Wajib dibaca oleh semua lapisan masyarakat. Kekentalan jiwa seorang ibu membawa kepada kekuatan." - Hasan Suyut, CEO Lotus West Engineering Sdn. Bhd. dan penulis buku Kembara Atiq Wazif: Suatu Anugerah.
"Kita tidak akan tahu sejauh mana kuatnya kita dalam menghadapi ujian hidup sehinggalah satu-satunya pilihan yang ada pada kita hanyalah untuk redha dan sabar dalam menerima qadak dan qadar Allah. Buku ini besar nilai tarbiahnya kerana ia memaparkan bagaimana pasangan suami isteri ini mengurus ujian hidup dengan jiwa tauhid" - Zabidi bin Mohamed, Penulis skrip drama [http://zabidiskrip.blogspot.com]

Ulasanku:
Sudah hampir tiga bulan aku habis membaca buku ini tetapi aku masih tercari-cari ayat yang bersesuaian untuk mengulasnya. Bukan kerana buku ini buku yang terlalu ilmiah tetapi buku ini adalah kisah benar. Kisah perjalanan sepasang ibubapa yang berusaha untuk mencari penawar terhadap penyakit anak kesayangan mereka. Bak kata salah seorang pembaca yang telah mengulas buku unik ini, ia adalah novel realiti. Kisah yang 'hidup' agak sukar untuk diulas oleh pembaca kerana setiap perjalanan kehidupan itu telah ditentukan oleh sang pencipta Yang Maha Esa. Setiap yang berlaku itu ada hikmahnya dan Allah tidak akan mensia-siakan segala usaha dan jerih perih yang telah dilalui oleh hambaNya.
Buku 372 halaman ini dibahagikan kepada dua bahagian. Bahagian pertama sarat dengan pengalaman pasangan Puan Isyah Radhiah dan Che Amran Raihan yang penuh berliku untuk mencari penawar terhadap penyakit anak ketiga mereka Aqi (Ahmad Mahir Baihaqi). Bahagian kedua pula, Isyah memberikan beberapa tips yang amat berguna untuk kehidupan harian. Antaranya perkongsian diet harian Aqi, tips khusyuk solat, tips menghafal ayat-ayat Allah (Al-Quran) dan pelbagai tips ringkas untuk panduan ibubapa yang boleh digunapakai walaupun anak kita sihat.
Dalam bahagian pertama buku ini, Puan Isyah telah berjaya melakarkan kisah ketabahan seorang isteri yang dianugerahkan Allah dengan zuriat yang ramai, dan seorang suami yang sangat bertanggungjawab dan penyanyang tetapi sentiasa sibuk untuk menyebarkan dakwah melalui nasyid di dalam dan luar negara dengan baik. Bermula dari menceritakan awal perkenalan mereka, Puan Isyah meneruskan ke saat-saat menghamilkan Aqi, melahirkan dan seterusnya menerima berita yang mengejutkan pada pertengahan tahun 2010 apabila anak ketiganya yang baru berusia 9 tahun telah disahkan menghidap brain tumour. DIagnosis ini telah disahkan apabila Aqi telah sakit kepala secara berterusan dan muntah-muntah selama seminggu. Puan Isyah menerima berita yang amat berat untuk ditanggungnya ketika suaminya, Che Am sedang berkelana ke Australia selama 10 hari untuk pelancaran album Raihan di sana. Pada saya Puan Isyah adalah seorang hamba Allah dan isteri yang sangat tabah dan sabar. Beliau telah membuat keputusan yang tepat untuk mengurangkan simptom-simptom sakit kepala yang dialami oleh Aqi walaupun pada mulanya beliau ragu-ragu untuk meneruskan pembedahan memasang shunt di kepala Aqi.
Setelah simptom sakit kepala Aqi beransur pulih, Puan Isyah dan Che Am pula buntu samada perlu meneruskan atau tidak pembedahan untuk membuang tumor Aqi. Empat hari mereka menimbangkan baik buruk risiko pembedahan tersebut dengan mengumpulkan maklumat daripada kaum keluarga, rakan-rakan, pengalaman ibubapa pesakit yang lebih kurang sama seperti Aqi dan pengamal perubatan alternatif. Pertemuan dengan Kak Zah yang mempunyai anak dengan penyakit yang sama seperti Aqi telah membuatkan Puan Isyah merenung dan berfikir dengan mendalam. Antara pesanan Kak Zah yang menusuk kalbu Puan Isyah,
"Kita perlu bergerak untuk anak seperti ini. Walaupun dia nampak dah stabil, kita tidak boleh berada di zon selesa."
Walaupun anak Kak Zah sendiri telah menjalani pembedahan, dia menyarankan agar Puan Isyah berusaha mendapatkan rawatan lain terlebih dahulu kerana Isyah masih mempunyai pilihan berbanding Kak Zah yang sebelum ini terdesak membuat keputusan kerana kesuntukan masa untuk membuat pilihan. Keraguan ibunya tentang pembedahan di bahagian kepala juga membuatkan renungan Puan Isyah makin dalam. Mereka terus menerus berusaha, berdoa dan bertawakkal kepadaNya tanpa jemu. Keputusan perlu dibuat. Ketika segala persiapan sudah dibuat oleh hospital pakar untuk menjalankan pembedahan ke atas Aqi, Che Amran menelefon doktor dan memaklumkan untuk mengguhkan pembedahan dan meminta izin untuk membawa keluar Aqi dari hospital.
Sejak dari itu, bermulalah episod perjalanan untuk mencari kaedah-kaedah rawatan alternatif untuk menyembuhkan Aqi. Antaranya terapi solat, terapi doa, terapi al-Quran dan penjagaan pemakanan yang ketat untuk Aqi. Alhamdulillah, akhirnya Aqi sembuh seperti sediakala. Perkara yang terpenting yang dapat aku pelajari dari kisah Aqi adalah jangan putus asa. Jangan putus asa untuk mencari segala macam alternatif perubatan untuk mengubatkan sebarang penyakit dan kita perlu sentiasa yakin kepadaNya. Yakin bahawa Allah tidak akan mensia-siakan segala usaha hambaNya. InsyaAllah, pasti berjaya.
Kisah Aqi juga lebih kurang sama dengan kisah seorang adik lelaki sahabat baikku dari UKM dahulu. Aku doakan adik sahabatku itu akan sembuh suatu hari nanti. Semoga kalian tabah dan sabar menghadapi dugaanNya. Percayalah, setiap yang berlaku itu ada hikmahnya. Allah tidak memberikan kita semua yang kita doa dan harapkan kerana Dia ingin kita beramal dan terus beramal.
Jika anda tidak percaya tentang novel realiti?? Bacalah kisah ini atau kisah-kisah lain yang ditulis sebagai travelog. Kisah-kisah mereka ini amat manis dan penuh dengan warna-warni sebenar kehidupan.

==================

travelog prof kamil


saya sangat-sangat bersyukur jika dapat menyudahkan buku “Travelog Kehidupan: Bagaimana menghadapi Ujian” sebelum berangkat ke Madinah.

- oleh prof kamil

buku pertama

1. Travelog haji: mengubah sempadan iman edisi VCD


Travelog Haji: Mengubah Sempadan Iman (Edisi Kemas Kini)


Travelog Haji, Mengubah Sempadan Iman oleh Muhd Kamil Ibrahim.

2.
Prof Kamil ada satu lagi buku. Travelog Dakwah meniti hari esok.


3.
Travelog Haji, 50 Tips Motivasi (TH50TM)

Travelog Haji: 50 Tips Motivasi


Travelog Haji: 50 Tips Motivasi



4.
buku “Travelog Kehidupan: Bagaimana menghadapi Ujian

=======

Travelog Dakwah Meniti Hari Esok, Dec 23, '08

--
TDMHE membawa mesej yang sgt efektif, jelas dan menarik dgn perkataan “Berdakwah kepada diri sendiri”.

source http://bintukhair.multiply.com/reviews/item/63






Lafaz Subhanallah juga tidak pernah ketinggalan.

Buku popular beliau adalah Travelog Haji: Mengubah Sempadan Iman (2007) dan Travelog Dakwah: Meniti Hari Esok (2008)


http://www.goodreads.com/review/show/39443770

Read in July, 2009

Saya membaca dengan penuh perasaan. Travelog Haji Mengubah Sempadan Iman masih memberi kesan kepada saya. Saya semakin menginsafi dan mengakui kebesaran Allah. Dialah yang Maha Agung. Saya lebih menginsafi hanya Dia yang layak memberi taufik dan hidayah kepada sesiapa yang dikehendaki-Nya. Lihatlah kepada penulis ini. Bukan mudah menulis sesuatu tentang diri sendiri yang banyak kekurangan dan bukan perkara yang mudah mengakui kesilapan lalu untuk ditulis kepada tatapan umum. Sedangkan untuk berkata dengan lisan untuk mengakui kesilapan kita pun sendiri maklum akan kesusahannya!.

Kesungguhan Prof berdakwah kepada diri sendiri membuatkan diri merenung kembali apa yang telah saya lakukan untuk mencari keredaan Allah. Masya Allah, banyak sungguh kelemahan dan kekurangan jika ingin disenaraikan. Walaupun Prof hanya bercakap mengenai perkara-perkara yang 'asas' tetapi bahasanya bersahaja, mudah difahami, dan yang paling penting kata-kata ini datang dari lubuk hati yang ikhlas dan saya selaku pembaca dapat merasai apa yang ingin disampaikan.

Penekanan beliau terhadap kepentingan solat berjemaah terutama di masjid, konsep berdoa (berdoalah selagi boleh!), solat sunat dhuha, puasa sunat Isnin dan Khamis dan beberapa perkara lagi merangkumi pengalamannya semasa bekerja dan berdakwah kepada rakan-rakan 'sepermainan' golf, kepada pemandu-pemandu di UiTM Johor dan lain-lain sangat bermakna.

Malah, saya tersentak dengan kisah 'Imam Terawih'. Aduhai.. hal ini turut mengajar saya supaya "don't judge a book by its cover". Saya juga sebenarnya berpandangan seperti Prof dan hal ini menyebabkan saya selalu rendah diri apabila bertemu dengan rakan-rakan dari lulusan agama kerana saya menghormati ilmu yang mereka miliki dan kelebihan mereka dapat mempelajari ilmu agama ke peringkat yang lebih tinggi dalam usia yang muda.

Sesungguhnya manusia itu lemah tetapi insya Allah ada kelebihan yang Allah jadikan dalam diri setiap manusia itu. Jika tidak mengapa manusia dilantik oleh Allah menjadi khalifah di bumi? Malah Allah telah mengatakan bahawa manusia ini dijadikan dengan sebaik-baik kejadian (Surah at-Tin ayat 4). Terpulang kepada manusia untuk menjadi hamba ALLAH yang taat atau menjadi sebaliknya. Allah telah memberi pilihan kepada manusia dengan menjadikan syurga dan neraka. Maka, pertimbangan yang dilakukan dibuat dengan menggunakan AKAL. Tepuk dada, tanya iman. Wallahualam.

Subhanallah walhamdulillah wallahuakbar.
Semoga usaha Prof diberkati dan berjaya memberi barakah yang sama kepada semua pembaca. Saya ucapkan jazaakallah dan mabruk atas penulisan buku ini kerana lebih membuka mata dan hati saya seterusnya memberi motivasi untuk istiqamah melakukan yang terbaik. Insya Allah.

==============



No comments: