Sunday 22 May 2011

cuba ya dan ingat 1. Niat & doa penuh ikhlas 2. Usaha & disiplin

saya ambil sedutan dari artikel sebelum ini...



menarik untuk saya praktikkan.

malah tengah pun tapi cara tak kena.

baru hari ini baca balik...... dan faham. huhuhu thank you Allah.



===

Dengan mengambilkira anda berjaya menghabiskan 10 surah popular, sebelum terus ‘terjun’ menghafaz keseluruhan Al-Quran, saya cadangkan anda menghafaz Juz 29 dan 30 dahulu.


1.0 Yassin
2.0 As-Sajadah
3.0 Ad-Dukhaan
4.0 Al-Mulk
5.0 Ar-Rahmaan
6.0 Al-jum’ah
7.0 Al-muzammil
8.0 Al-Waaqiah
9.0 Al-Insan
10.0 Al-qiyamah.

Alasan paling utama ialah, jarak yang dilalui dalam ‘Marathon 30’ berbeza dengan kadar 10 surah sebelum ini. Dalam ertikata lain, ia adalah sebuah perjalanan yang panjang. Satu usaha menghafaz yang lama & berterusan. Jika menghafaz 10 surah umpama perlumbaan lari 100 meter, hafaz juz 29 & 30 seperti larian 400 meter, menghafaz keseluruhan Al-Quran pula diibaratkan laksana marathon sejauh 30 kilometer!

Maka tidak boleh tidak, anda perlu benar-benar ‘fit’ untuk itu.

Oleh itu, menghafaz juz 29 & 30 menyediakan platform ‘pemanas badan’ terbaik untuk anda lebih cergas menghadapi ‘marathon 30’. Lagipun, surah-surah pendek tetapi agak berliku seperti Surah Mutoffifin, Haqqoh, Infitoor,Takwir dan seumpama dengannya menyediakan peluang terbaik untuk anda ‘berlatih’. Melaluinya, anda akan belajar mengecam ayat mutasyabihat, ayat berirama sama serta mengenali perkataan yang bukan setakat sukar disebut, malahan lebih sukar diingati.




Oleh itu, kita tidak perlu terlalu tergesa-gesa. Tidak ada apa yang perlu dikejarkan. Lagipun, anda adalah ‘pelajar tahfiz’ secara ‘part-time’ yang menggunakan teknik D.I.Y (do-it-yourself), bukannya pelajar maahad tahfiz yang menghafaz secara ‘full time’, siap dengan pasukan pemantau berdedikasi – para ustaz, kelas tasmi’ sistematik, peperiksaan bulanan dan kadangkala – hukuman rotan!

AGAR HAFAZAN JUZ 29 & 30 BENAR-BENAR BERFUNGSI SEBAGAI ‘PEMANAS BADAN’.

Agar sesi ‘memanas badan’ berfungsi sepenuhnya , saya mencadangkan beberapa ‘teknik tambahan’ dalam ‘perlumbaan 400 meter’ hafazan juz 29 & 30 iaitu :

1 – Jika 10 surah popular dihafaz secara 3 baris sehari, kali ini juz 29 & 30 dihafaz secara 5 baris sehari.

2 – Jika anda merasa ‘badan sudah cukup panas’, anda boleh sahaja mempertingkatkan jumlah hafazan harian dari 5 baris kepada setengah muka sehari.

Cuma saya sarankan, sentiasa bersikap fleksibel dalam perkara ini. Jika anda merasa ‘mencungap’ menghafaz setengah muka pada surah sukar seperti Surah Takwir, kembali kepada rutin asal iaitu 5 baris sehari.

Pokok-pangkalnya, tanyalah ‘kemampuan sebenar’ di fikiran. Renung dan tanya. Bagi saya, jangan sampai tersilap langkah menurut saranan ‘semangat berkobar’ kerana jika itu berlaku, anda mungkin perlukan seribu ‘seminar motivasi’ sebagai doktor pakar untuk memulihkan keyakinan menghafaz yang ‘patah hati’ akibat tersalah ambil pil nasihat!

thank you ustaz.


semuga Allah merahmati mu atas nasihat di atas. amin.

No comments: