Friday 27 May 2011

saya suka part hakikat sebenar

main theme

“berdoa bukanlah soal doa itu dimakbulkan atau tidak, ia soal pergantungan kita kepada Allah SWT. Ia soal tauhid. Itulah yang mendekatkan kita dengan Dia, setiap saat, sepanjang masa,



Hakikat sebenar, kekuasaan Allah itu terlalu luas. Berdoa atau tidak, memohon atau tidak, Allah boleh memberi segala kemudahan tanpa sedikit pun mengurangkan apa yang Dia ada. Allah boleh memberi kepada hambaNya tanpa perlu kita merayu-rayu.




===

Apakah mesej sebenar yang ingin saya sampaikan?

Sepanjang perjalanan ini, saya terasa-rasa Allah memakbulkan doa yang dipohon. Saya rasa Allah sangat Mendengar. Saya rasa Allah Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Saya rasa perasaan dipermudahkan adalah kerana Allah. Secara lebih tepat, Allah ada di Beijing.

Bagaimana dengan Ustaz? Bagaimana dengan yang lain? Apakah ada perasaan yang sama? Adakah ia berlaku seolah-olah “rutin biasa”, berlaku secara mujur dan kebetulan? Dan kemudian, ia berlalu begitu sahaja. Adakah kita menyebut-nyebut, “alhamdulillah, aku bersyukur di atas segala kemudahan yang telah engkau berikan”.

Hakikat sebenar, kekuasaan Allah itu terlalu luas. Berdoa atau tidak, memohon atau tidak, Allah boleh memberi segala kemudahan tanpa sedikit pun mengurangkan apa yang Dia ada. Allah boleh memberi kepada hambaNya tanpa perlu kita merayu-rayu.

Boleh… Dia Maha Berkuasa. Malah orang-orang kafir juga turut menikmati nikmat yang sama.

Bezanya, adakah kita akan menjadi manusia yang bersyukur? Apakah kita mengaitkan setiap kejadian itu dengan sifat-sifat Allah? Paling penting, apakah ia mendekatkan diri kita kepadaNya.

Perasaan seumpama ini nyata lebih terkesan apabila menunaikan fardhu haji. Saya fikir, saya menangis memohon agar dipermudahkan semasa ingin melakukan ibadat melontar pada hari pertama – di waktu dhuha – di Jamrahtul Aqabah. Sesuatu yang kelihatan sukar menjadi terlalu mudah di sisi Allah.

Pastinya, ia pengalaman yang telah mengubah seluruh kehidupan saya.

Akhirnya, saya ucapkan kata-kata berikut kepada Ustaz Nawawi, “berdoa bukanlah soal doa itu dimakbulkan atau tidak, ia soal pergantungan kita kepada Allah SWT. Ia soal tauhid. Itulah yang mendekatkan kita dengan Dia, setiap saat, sepanjang masa, tidak kira kita berada di Mekah, Madinah, Malaysia ataupun di Beijing”.

Pada satu ketika yang lain, Ustaz Nawawi memeluk saya sekemas-kemasnya. Ada getar di sebalik pelukan tersebut. Mungkin kami berdua mendapat banyak ilmu “pengalaman” sepanjang 6 hari 5 malam di satu kawasan yang penduduknya - lebih 1 bilion – tidak mempercayai kewujudan Allah SWT.

Saya mohon keampunan Allah atas tulisan ini.

No comments: