Thursday 4 August 2011

belajar ilmu dan belajar sesuatu baru

ini kali kedua saya dengar...


ertama dari kawan sendiri


dan kedua ni dari dunia blogging

source


http://hobikubertani.blogspot.com/2011/02/jiwaku-bukan-berjiwa-doktor.html




Aku telah bertungkus-lumus menamatkan zaman persekolahanku. Dan, aku telah berjaya menjejakkan kaki ke menara gading, dan lebih membanggakan aku telah berjaya menggengam segulung ijazah yang menjadi pujaan ramai orang, ijazah Perubatan.

Dan.. kini aku adalah seorang pegawai peubatan yang sedang berkhidmat dengan salah sebuah hospital kerajaan di Malaysia. Sememangnya orang menggelar diriku, 'doktor', sesuai dengan pangkat yang aku miliki.

Kelihatannya hidupku seolah-olah sempurna.
Aku telah memiliki jawatan tinggi yang disanjung orang. Aku juga memiliki apa yang diidamkan orang, iaitu sebuah pekerjaan tetap yang bergaji BESAAR.. Aku juga sudah berumahtangga.

Tapi.. aku rasa tertekan dengan kerja aku. Aku rasa keletihan. Aku rasa bosan. Aku selalu mengeluh dengan pekerjaan aku. Aku tak rasa gembira sangat dengan dugaan yang merintang di sepanjang laluan kerjaya aku ni. Aku sentiasa rasa ingin 'quit'. Aku selalu terfikir untuk berhenti kerja.

Kenapa?

Sebenarnya aku tak seberapa selesa berjumpa dengan bermacam-macam karenah orang. Pelbagai kehendak manusia yang pentingkan diri sendiri yang terpaksa aku hadapi setiap hari. Tak kurang juga sesetengah manusia yang tak berhati perut yang melulu mencarut di hadapan aku, sedangkan yang mereka salahkan adalah sistem, dan aku sendiri hanyalah pekerja kepada sistem itu. Tapi, akulah yang dimaki hamun.

Tak kurang juga mereka yang tak berpuas-hati dengan layanan aku, sekali pun dengan senyuman dan kata-kata lembut aku berikan, namun tak dapat jua memuaskan kehendak mereka yang tak kenal bersyukur dan berterima kasih.

Malah, begitu ramai juga yang awal-awal lagi menunjukkan keegoan diri mereka dan mempertikaikan segala keputusan aku seolah-olah mereka mengetahui semua, dan melontarkan hujah-hujah itu dan ini yang kulihat cumalah andaian dan khabar angin tanpa bukti-bukti saintifik dan pengesahan kementerian kesihatan. Mereka fikir mereka lebih pandai dan menganggap aku sebagai musuh kerana bercanggah dengan pendapat mereka, sedangkan aku lihat mereka seperti dipukau dan diperbodohkan oleh pihak-pihak tertentu untuk mengabui mata mereka. Bila aku cuba memberikan nasihat yang sebaliknya, aku pula dianggap tidak layak dan musuh.

Ada juga yang menggunakan ugutan untuk menjatuhkan maruah aku, atau meminta pihak atasan kementerian untuk mengambil tindakan dan hukuman ke atas aku, sedangkan apa yang aku buat adalah berdasarkan protokol dan 'guideline'. Namun, sikap ketidakpuasan hati mereka mahu aku turut dipersalahkan, sekalipun aku cuma menjalankan tugas.. dan tugas aku adalah membantu merawat sakit mereka!

Aduh... andai aku seorang yang pandai berkomunikasi dan bermanipulasi, mungkin aku dapat cantas mereka-mereka yang ego dan aku dapat kendurkan kemarahan mereka yang tak puashati, dan menggembirakan mereka yang kesedihan. Namun aku bukan begitu.. aku kurang pandai berkomunikasi. Aku cuma pandai ilmu perubatan, tapi lemah ilmu interaksi..

Doktor.. sekali pun gah pada namanya, tapi hidupku tertekan kerananya...

Ya Allah, izinkan aku untuk mengundur diri darinya dengan aman dan baik.



===





ok


orang yang sama jugak ........

http://drsatrian.blogspot.com/2011/06/rm5000-pay.html




Assalamualaikum..

Few days back, I've got approach from one of the biggest polyclinic in Malaysia (I thought so). It was the big boss who came to see me with some of his 'underlings'. Wow.. it was some experience for me.

It was started when I gave a call to their headquarters in Kedah, and put inquiry if they are taking chance to recruit new doctor under their company. Well, as you can guess, they were so pleased and welcomed me so much.

Not too long, their CEO had drive through all their way from Kedah down to Selangor, to see me. But I am not the only one, as they had other 2 interested people in Johor that they will meet soon.

So, by the time they reach my hospital (I had to make the meeting in my hospital as I am working that day), I saw their black sporty car with big tyres. Wow.... it is like some VIP guy that had arrived. And, I quickly greeted them to our discussion table (canteen's table, to be exact, ghee he he).

After talk... and talk.... and talk... they let me had my decision later. So, they left me with some few things that bug me till today..

Will a salary pay of RM5000 for 6 working days per week (with 3 days extended till 9pm) is worth the money?

I don't know.. It sounds nice, and not too low as you are back up with 30% profit sharing of your clinic revenue. But it is time that concern me. Is it worth the time to sacrifice when I have so much plans to do when I resign.. How about my dream to pursue study in business? How about my curiosity to attend seminars/talks/courses later on? How to give my full attention to my family? How am I going gardening like that? I don't know.. well, at least I am rest assured that I had my income secured with so much less of burden and hassle of hospital works and oncalls.

Should I sacrifice my youth's curiosity and learning eagerness with work, work, work, money, money, money?

I don't think so, but which is the best choice now for me? Quite difficult to answer. I have so much books to read, I have a bundle of seminars/talks I would love to attend to (which I have to postpone till I resign), I wish to join some training which later I could open up my own clinic/health centre, I would love to go gardening/farming and make it into business, and so much more.. All these dreams and ambitions, should I let them go? Or is there any other way around...?

Well, those two niggling question marks were quite disturbing, but yet there are some other more.

Does it worth the pay?


===

wow baru saya tau... --->>>

Will a salary pay of RM5000 for 6 working days per week (with 3 days extended till 9pm) is worth the money?
...

No comments: