Monday 15 August 2011

mengurus atau mengawal kemarahan




Banyak cara yang boleh digunakan untuk mengurus atau mengawal kemarahan. Saya tertarik dengan pandangan Saudara Fuad Latipp dalam bukunya Jiwa Positif dan Hidup Bertuhan (dengan izin):

Bagaimana saya mengawal kemarahan?

Saya telah membiasakan diri untuk tidak lagi melakukan ‘mind chat’ atau bercakap dengan akal fikiran saya sendiri. Segala apa yang saya lakukan, saya fikir, saya dengar, saya rasa, saya lihat, akan saya cakapkan kepada Allah swt.

Ketika saya marah, saya akan bercakap pada Allah segala apa yang saya rasa ketika itu. Saya tidak melawan rasa marah saya. Tetapi saya luahkan rasa marah saya pada Allah. Allah itu maha Positif. Saya yakin dengan meluahkan rasa marah pada seseorang dengan berkomunikasi kepada Allah, Allah akan berikan kesabaran kepada saya. …..

Komunikasi dengan Allah mampu mententeramkan jiwa saya daripada perasaan marah di samping saya dapat mengelakkan diri dari sakit migrain atau sakit jantung. Praktikkan komunikasi dengan Allah apa yang dilakukan, difikirkan, didengarkan, dilihat, dicakapkan dan lain-lain. Jika kita berada di dalam situasi apa pun, perkara pertama dan utama yang kita ingat adalah komunikasi dengan Allah walaupun ketika tindakan luar kawal seperti perasaan marah jika kita biasa menggantikan ‘mind chat’ kita kepada komunikasi dengan Allah.

Saudara Fuad Latipp mengajak kita supaya sentiasa berkomunikasi dengan Allah bila merasa marah. Komunikasi di dalam hati. Sebaik-baiknya dilakukan melalui solat-solat sunat dan doa yang dipanjatkan. Insyallah, Allah akan memberikan jalan keluar dan

Insyallah, Allah akan memberikan jalan keluar dan penyelesaian yang tuntas dan terbaik selain menjaga hubungan kita dengan manusia lain.

source

http://abuwafi98.wordpress.com/

No comments: