Monday 15 August 2011

menjadi insan yang seimbang ketiga IQ, EQ dan SQ diperlukan. "Orang yang bangun tengah malam ingat Allah dan melakukan shalat tahajud maka dia akan .



buku yang ditulis oleh Shodiq Mustika dan Rusdin Rauf yang berjudul Keajaiban Shalat Tahajud.

Meskipun ini persoalan umum yang telah diketahui ramai tetapi saya rasa setiap penulisan itu karya yang unik dan setiap pembacaan itu menghasilkan celikakal yang menyakinkan. Terpanggil saya untuk memperkenalkan Buku ini meski setakat memperkenalkan sesuatu. Shodiq menyampaikan pesanan Ariffin Ilham "Orang yang bangun tengah malam ingat Allah dan melakukan shalat tahajud maka dia akan semakin energik dan jiwanya tenang"dan diperteguhkan pula dengan pesanan Yusuf Mansyur "Pada tengah malam itu kita dapat meminta apa pun,dan Allah berjanji mengabulkannya: Alangkah sayangnya kalau kesempatan emas itu kita sia sia kan.(Petikan dari Buku Shodiq)



http://rohaty-education.blogspot.com/

prof from ukm



EQ hangat dibincangkan oleh Daniel Goleman sehingga banyak kajian dilaksanakan mengenai EQ Pemerhatian menunjukkan jikapun seseorang itu tinggi IQ nya tetapi tidak ada soft skills maka ia tidak mungkin akan menjumpai sukses.Teringat sahabat saya Prof Madya Dr Noriah Ishak yang sungguh aktif dengan ujian berkaitan EQ diUKM. Teringat juga rakan saya Wan Ahmad Jailani Wan Ngah yang jika mengambil ujian SQ pasti tinggi SQ nya.(Pada tanggapan saya) Jelas teringat Bengkel ESQ yang saya hadiri dan ikuti bersama Pak Ary Ginanjar Agustian yang masih segar dalam kenangan. Saya belum habis membaca Buku Pak Ary berjudul ESQ Emotional Spiritual Quotient dan akan cuba melayari muka surat muka surat nya tidak lama lagi.

Ramai usahawan yang berjaya memiliki EQ yang mantap dan tinggi .Tetapi yang ketara sekarang ini adalah kecerdasan spiritual iaitu hubungan insan dengan Pencipta nya. Hubungan yang vertical atau menegak ini amatlah penting untuk di ketahui dan dipelihara.Bagaimanakah agaknya pemupukan dan penghayatan SQ?Apakah sistem pendidikan kita telah sebenarnya berjaya membina SQ untuk pelajar pelajar ? Dan pada tahap apa agaknya? Tertinggi ? Ter rendah? Atau terlalu abstrak hendak dinilai? Ada yang menegur bahawa semakin seimbang halatuju semakin bertambah jenayah negara?

Bagi saya tidak lari dari ketiga komponen pengetahuan, sikap dan amalan. Saya berpendapat minda seseorang perlu dipertajamkan dan ufuk minda sentiasa di perluaskan. Teringat saya buku buku yang menyerbui pasaraya dan khutubkhanah mengenai isu dan persoalan agama bagitu hebat peranan mereka. Bila balik dari Padang Indonesia baru baru ini saya membawa buku yang ditulis oleh Shodiq Mustika dan Rusdin Rauf yang berjudul Keajaiban Shalat Tahajud.

Meskipun ini persoalan umum yang telah diketahui ramai tetapi saya rasa setiap penulisan itu karya yang unik dan setiap pembacaan itu menghasilkan celikakal yang menyakinkan. Terpanggil saya untuk memperkenalkan Buku ini meski setakat memperkenalkan sesuatu. Shodiq menyampaikan pesanan Ariffin Ilham "Orang yang bangun tengah malam ingat Allah dan melakukan shalat tahajud maka dia akan semakin energik dan jiwanya tenang"dan diperteguhkan pula dengan pesanan Yusuf Mansyur "Pada tengah malam itu kita dapat meminta apa pun,dan Allah berjanji mengabulkannya: Alangkah sayangnya kalau kesempatan emas itu kita sia sia kan.(Petikan dari Buku Shodiq)

Bagitulah laluan yang diberikan istimewa sekali) Sesungguhnya perdampingan dengan Allah SWT itu senang diurus dan dilaksanakan jika motivasi intrinsik ada pada setiap individu. Kata Taufik Hidayanto mengenai buku ini "Ramuan tahajudnya benar benar mencerdaskan dan memberi efek efek baru yang dashyat membumi.Baru kali ini saya membaca buku tentang tahajud yang diramu apik dengan cerita motivasi dan pengalaman yang mencerahkan tanpa terbebani dalil dalil yang membosankan: Jadi ini bukti Buku tersebut memberi kesan dan kepuasan kepada pembacanya.Sudah pasti menafaat solat tahajud itu ketara dari Surah Al Israaj ayat 79 dan Surah Al Muzzamil Ayat 6 yang tidak payah saya elaborasi disini.

Kecerdasan spiritual perlu dihidupkan dalam sanubari setiap insan supaya menjadi manusia yang seimbang. Khususnya dalam masyarakat yang agenda sosialnya adalah pembasmian penyakit sosial!!! Bacalah buku ini jika belum dan jika sudah silalah hayatinya Sdr!(dan banyak lagi buku yang ada dan belum sempat saya baca untuk santapan minda dan rohani agar Akaun Spiritual saya semakin teguh . Kata Covey Akaun Simpanan dengan wang ringgit berbeza dengan Akaun Emosi dan saya perkenalkan disini Akaun Spiritual

Saya teringat bahawa untuk menjadi insan yang seimbang ketiga IQ, EQ dan SQ diperlukan.



http://rohaty-education.blogspot.com/

No comments: