Thursday 22 October 2009

1 in a Thousand to enter Heaven


Saya jadi insaf bila baca blog Prof bertarikh 17.8.2009 – setiap 1000 umat/keturunan Nabi Adam hanya seorang saja yang akan terus ke syurga...


===




complete entry from here



traslate by google

n english:


======

In the stacks of new books that I have, inflame and moved to read the script Hadith Qudsi I bought a year ago. After a topic, I moved to another topic. Within days, tens of Hadith I have read and observed. One of them mentioned that in every 1000 people / descendants of Adam only only one that will go directly to heaven [Hadith Sahih Bukhari Volume 3, Hadith Number 1470]. Dasyat - only 0.1%!

I am restless. Sukarnya. However menggerak heart to see it from a different perspective. I find the latest world population statistics here. Yesterday, the world's population at 6.8 billion. If calculated based congak easy, only 6.8 million who will step into heaven with the mind. Alahai not sampaipun 1 / 4 people.



I'm still not satisfied. I'm looking for statistics on the Muslim world. Statistics last three years. It looks like the following, only 21 percent! Let us sedapkan own heart: 79 percent of other legal and 6.8 million in the Fire should continue to enter heaven belongs to Muslims who number around 1.4 billion. Alahai is still small - only 0.5% of total Muslims are!

I bermuhasabah reflective and self. Ask, can I be among the few that?. Then yesterday morning I gave them tazkirah the dawn prayer in congregation in the mosque.

"Civil / i, be grateful because we can perform the dawn prayer in congregation in the mosque. Let us keep the favor of God for this. We are among the few. Civil / i represents less than 0.5% of statistics that God promised to continue to enter heaven. We call, we preached and we invite our friends to be with, if they do not want - even if their understanding and knowledge - not why. They want to joint in the other 99.5% Muslim. The promise of Allah is true.

Yesterday, bilal stretch microphone to my prayers led Noon. I look left-right-back, finding them better than me. "O Allah, permit me to be the imam prayer NOON today. KeampunanMu O Allah I seek ". After prayers, I turned to the congregation and said: "Take five-six minutes for me to say what I have to state the congregation at dawn just ... .."

I want my students-student aware of these statistics, analyze Hadith Qudsi from a different angle. Challenging them to use reason and knowledge to make the right choice.

God O God, Let the us in those little, with mercy and love sayangMu!

======




Dalam bertimbun-timbun buku baru yang saya ada, terangsang dan tergerak untuk membaca naskah Hadis Qudsi yang saya beli setahun lepas. Selepas satu topik, saya beranjak ke topik yang lain. Dalam beberapa hari, berpuluh-puluh hadis telah saya baca dan amati. Salah satunya menyebut yang dalam setiap 1000 umat/keturunan Nabi Adam hanya seorang sahaja yang akan terus ke syurga [Hadis Sahih Bukhari Jilid 3, Hadis Nombor 1470]. Dasyat – hanya 0.1%!

Saya gelisah. Sukarnya. Namun ia menggerak hati untuk melihat daripada perspektif yang berbeza. Saya mencari statistik penduduk dunia terkini di sini. Semalam, penduduk dunia di sekitar 6.8 bilion. Kalau dikira berdasar congak mudah, hanya 6.8 juta yang akan melangkah ke syurga dengan bergaya. Alahai tidak sampaipun 1/4 penduduk Malaysia.



Saya masih tidak berpuas hati. Saya cari statistik orang Muslim di dunia. Statistik tiga tahun lepas. Ia kelihatan seperti berikut, hanya 21 peratus! Marilah kita sedapkan hati sendiri: 79 peratus yang lain sah masuk neraka dan 6.8 juta yang sepatutnya terus masuk syurga adalah milik orang Islam yang jumlahnya di sekitar 1.4 bilion. Alahai masih sedikit – hanya 0.5% daripada jumlah orang Islam tersebut!

Saya termenung dan bermuhasabah diri. Bertanya, bolehkah aku termasuk dalam golongan yang sedikit itu?. Lalu pagi semalam saya memberi tazkirah kepada mereka yang solat subuh berjemaah di masjid.

“Saudara/i, bersyukurlah kerana kita dapat menunaikan solat subuh berjemaah di masjid. Mari kita jaga nikmat yang Allah bagi ini. Kita termasuk dalam golongan yang sedikit. Saudara/i mewakili statistik tidak sampai 0.5% yang Allah janjikan untuk terus masuk syurga. Kita seru, kita berdakwah dan kita ajak rakan-rakan kita untuk bersama, jika mereka tidak mahu – walaupun mereka berakal dan berilmu – tidak mengapa. Mereka mahu bersama dalam golongan 99.5% muslim yang lain. Janji Allah sentiasa benar”.

Semalam, bilal menghulurkan microphone untuk saya mengimami solat Zuhur. Saya tengok kiri-kanan-belakang, mencari-cari mereka yang lebih baik daripada saya. “Ya Allah izinkan aku menjadi imam solat zuhur pada hari ini. Aku mohon keampunanMu ya Allah”. Usai solat, saya berpaling kepada jemaah dan berkata: “Luangkan lima-enam minit untuk saya sampaikan apa yang telah saya nyatakan kepada jemaah subuh tadi…..”

Saya mahu siswa-siswi saya sedar dengan statistik tersebut, mengupas hadis Qudsi dari sudut yang berbeza. Mencabar mereka supaya menggunakan akal dan ilmu supaya membuat pilihan yang tepat.

Allah ya Allah, tempatkanlah kami dalam golongan yang sedikit itu, dengan rahmat dan kasih-sayangMu!

No comments: