Thursday 8 October 2009

kuatkanlah jiwa

===


Kekuatan jiwa itu ibu kepada segala kekuatan kerana tanpanya tidak akan terhasil kekuatan fizikal, tidak akan terhasil kekuatan ilmu dan tidak akan terhasil juga kekuatan minda. Jika kekuatan jiwa itu di pandang remeh maka kelemahan sudah pasti ada.


“oooo… maksudnya mereka perlu kuat beribadah ya” saya kembali ditanya. Bukan itu maksud saya, orang yang kelihatannya religious belum tentu mempunyai kekuatan spiritual namun orang yang mempunyai kekuatan spiritual itu sudah hampir pasti religious. Maksudnya orang yang menguasai diri sendiri itu hampir pasti religious dan orang yang religious itu belum pasti menguasai diri sendiri.

Bukti paling mudah, ada orang yang begitu kuat beribadah tetapi masih lagi panas baran, masih lagi suka menilai manusia dari aspek yang baginya baik maka jelas sekali dia belum lagi menguasai dirinya dan bukankah Baginda saw memberitahu bahawa orang yang hebat itu ialah orang yang boleh mengawal nafsu amarahnya. Tetapi orang yang sudah bijak menguasai dirinya pasti akan dapat membenamkan sifat amarahnya dalam kehidupannya. Hanya ada seorang manusia yang mampu memimpin manusia secara duniawi serta spiritual dan ini telah diakui oleh barat yakni Baginda saw.

Dalam sains minda, penguasaan diri itu akan berlaku apabila gelombang otak kita turun dan apabila ianya berada pada tahap delta maka kekuatan ruh sudah mula dirasai. Bagi kita hal sebegini mungkin sahaja baru didengar tetapi hal ini sudah mula dikaji seawal tahun 1929.

source

No comments: