Friday 2 October 2009

ambition when you grow up

suka saya baca cita cita anak anak ini.


anak anak saya lelaki nak jadi jurutera dan perempuan tak tau...


masih mencari........

from here



Tiap-tiap pagi kecuali di luar kawasan, lebih kurang pukul 6.45 atau 6.50 saya akan menghantar anak-anak ke sekolah. Mood perjalanan bergantung kepada mood anak-anak. Kalau anak-anak ceria, kami akan berbual, kalau tidak diam saja dengar nasyid atau bacaan al-Qur'an oleh qari-qariah AQ.

Suatu pagi yang ceria saya bertanya anak-anak tentang cita-cita mereka. "Abang nak jadi cikgu bahasa Melayu," kata Abang mendahului kakaknya. "Kenapa abang nak jadi cikgu bahasa Melayu?" tanya saya. "Sebab jadi cikgu bahasa Melayu boleh rotan dan tarik telinga budak-budak yang tak buat kerja sekolah," katanya selamba. "Ish-ish-ish..ada ke nak jadi cikgu sebab nak rotan budak. Abang selalu ke kena rotan dan tarik telinga? tanya saya lagi. "Abang tak selalu kena sebab abang siapkan kerja sekolah, tapi kawan-kawan ramai yang kena," katanya lagi.

Saya bertanya kepada Kakak, "Kakak pulak nak jadi apa?" "Kakak nak buka kedai kek atau makanan dengan Umi, Kakak suka sangat tengok resepi." Kata Kakak. "Kan dulu kakak nak jadi saintis, sejak Kakak suka makan ni Kakak nak buka kedai makanan pula.." kata saya. "Tak apalah kakak nak buat kedai kek, lagipun sekarang ni tak banyak kedai kek yang diusahakan oleh orang Islam, itu sebab kakak nak buat tu." Kata kakak lagi.

"Sebenarnya cita-cita Abang dan Kakak tu bagus. Tapi niatnya kena betul. Kita nak jadi guru bukan sebab nak merotan tetapi kita nak mendidik anak murid supaya jadi manusia yang berguna untuk diri dan orang lain. Kalau kita nak buka kedai kek pun niat kita kena betul. Kita buka kedai kek sebab nak laksanakan tuntutan fardu kifayah bukan untuk dapatkan untung semata-mata." Komen saya terhadap cita-cita anak-anak.

No comments: