sistem pendidikan dan silibus sekarang tidak sama dengan dulu walaupun bagi sesetengah orang ianya bagus untuk mendisiplinkan pelajar dan memberi ilmu sebanyak mungkin…tapi perlu diingat nilai yang ada dalam setiap ilmu yang diajar tidak dapat difahami sepenuhnya jika sistem pengajaran yang bertemakan ‘habis silibus’ dan ‘hafal’ dipraktikkan…
saya setuju dengan apa yang ustaz ‘highlight’ yang mana permasalahan ini adalah lebih rumit dari sekadar sekolah dan guru…
diperingkat universiti, masalah ini berterusan terutamanya apabila kemahiran menyelesaikan masalah (problem solving) yang mana memerlukan pemikiran yang sedikit keluar dari cara pelajar sekarang belajar (menghafal), kebanyakkannya tidak dapat melakukannya…lagi-lagi yang memerlukan penjelasan atau perbincangan…
memang masalah pelajar-pelajar sekarang sering diperkatakan dan banyak cara cuba dilakukan diperingkat universiti untuk mengatasinya…tetapi cukup sukar untuk melentur mereka yang berumur diperingkat 20-25tahun oleh kerana mereka sudah mempunyai cara (habit) belajar yang berasaskan hafalan bukan pemahaman…kecuali bagi mereka yang benar-benar berusaha untuk berubah dan mendapat dan paham ilmu bukan mengingat ilmu…
kebanyakan pelajar universiti mengejar A semata-mata, tapi apabila ditanya apa yang diperolehi daripada subjek yang mereka dapat A, kebanyakkannya tidak dapat menjelaskan…ini menandakan mereka boleh menjawab soalan tapi tidak memahami apa yang dijawab tetapi menghafalnya sahaja…
kadang2 selepas habis sahaja exam, mereka terus lupa apa yang telah mereka belajar….oleh kerana sistem yang telah mereka lalui dari kecil lebih terarah kepada ‘exam oriented’
moga-moga jurutera-jurutera, doktor, pensyarah, guru, etc yang lahir selepas ini akan menjadi golongan-golongan yang tidak berfikiran ‘robot’…
No comments:
Post a Comment