Sunday, 12 September 2010

3 jenis teknik pembelajaran : PEMBELAJARAN VISUAL , PEMBELAJARAN AUDIO dan PEMBELAJARAN KINESTETIK (PERGERAKAN)



Berdoalah seikhlas mungkin, kerana melaluinya sahaja keajaiban bakal berlaku.

Ya Allah, bantulah kami dan perkenankanlah.

Robbuna Yusahhil, Amin Ya Robbal Aa’lamiin.



http://www.asraffayob.com/dunia-hafazan-al-quran/tip-stail-hafazan-%E2%80%98advance%E2%80%99-%E2%80%93-untuk-mereka-yang-benar-benar-serius-sahaja/



Menurut kajian pakar psikologi ingatan & pembelajaran, terdapat 3 jenis teknik pembelajaran yang selalu manusia gunakan untuk memahami & merakam apa yang dipelajari. Ia adalah :

1. PEMBELAJARAN VISUAL

2. PEMBELAJARAN AUDIO

3. PEMBELAJARAN KINESTETIK (PERGERAKAN)

=========





1. PEMBELAJARAN VISUAL.

Manusia yang cenderung belajar secara visual secara umumnya adalah individu yang memahami sesuatu idea, fakta, konsep & informasi secara visual, fotografik, gambaran atau imej. Mereka mudah mengingati apa yang mereka lihat, tetapi sukar mengingati apa yang mereka dengar.

Golongan ini lebih mudah memahami sesuatu dalam bentuk gambar, graf, carta, ilustrasi, corak serta bentuk berbanding suara atau bunyi. Mereka secara umumnya lebih kreatif, sukakan teknologi baru dan gemar menyelesaikan masalah matematik yang rumit.

Secara ringkasnya, cara belajar & ingatan mereka lebih berbentuk :

- visual, filem & gambaran.

- memiliki penglihatan dan daya mengecam lebih kuat.

- pintar dalam perkara berkaitan ruang.

- gemar mempelajari sesuatu secara keseluruhan.

- lebih mudah memahami sesuatu dengan ‘tunjukkan kepada saya, nanti saya akan faham’.

Jika sewaktu kecil anda leka dengan permainan Lego, meminati teka silangkata, Sudoku, catur, melukis, membina sesuatu dari material seperti kotak dll, atau ketika disekolah sukakan aktiviti eksperimen saintifik serta program komputer, maka anda boleh dikategorikan sebagai ‘sang pengingat visual’.

Sebagai nota tambahan, untuk pengetahuan anda juga, kebanyakan kita ‘dominan’ dengan kemahiran ini dalam pembelajaran seharian.

2. PEMBELAJARAN AUDIO.

Manusia yang cenderung memahami & mengingati sesuatu secara audio secara umumnya mudah menangkap pembelajaran dalam bentuk bunyi dan suara. Mereka mudah mengingati apa yang mereka dengar, berbanding apa yang mereka lihat.

Secara mudahnya, mereka ini :

- lebih cenderung mengingati irama, lagu & suara.

- memiliki pendengaran tajam.

- pintar dalam priority masa.

- gemar mempelajari sesuatu secara step-by-step.

- belajar sesuatu secara bertahap dari mudah ke sukar.

Perasan atau tidak, bahawa proses pembelajaran di sekolah kita banyak menggunakan teknik ini? Guru-guru ‘berceramah’ depan kelas sampai terlebih masa, pengetua berucap sampai terlajak waktu perhimpunan, hinggalah guru disiplin berleter masalah ‘rambut pelajar lelaki panjang’ tanpa henti!

Agaknya disebabkan itulah, murid-murid kita pun hebat bersembang bila guru tiada dalam kelas!

Bak kata pepatah Latin, Quid Pro Quo! (sama ertinya dengan pepatah melayu : bapa borek, anak rintik.)

3. PEMBELAJARAN KINESTETIK (PERGERAKAN).

Golongan yang cenderung menggunakan gaya pembelajaran kinestetik ialah mereka yang suka memahami & mengingati sesuatu jika ia melibatkan pergerakan. Bagi mereka, pembelajaran yang melibatkan aktiviti fizikal lebih seronok serta lebih mudah difahami dari pembelajaran yang dilakukan secara mendengar atau menonton sahaja. Mereka mahu ‘dilibatkan sekali’ dalam proses, bukannya sekadar menjadi ‘pemerhati’ proses pembelajaran berlangsung.

Secara ringkasnya, mereka ini :

- gemar terlibat secara langsung dalam proses pembelajaran.

- menghadapi masalah dalam pembelajaran jika ia dilakukan secara mendengar & menonton sahaja.

- muda faham jika ia melibatkan praktikal, simulasi, eksperimen & demonstrasi.

- bagus dalam aktiviti luaran yang melibatkan penggunaan anggota badan.

- lebih mudah memahami sesuatu dengan cara ‘biar saya buat dahulu perkara itu’.

Jika anda selama ini ‘jaguh’ dalam bidang seperti sukan, eksperimen kimia, berlakon atau apa sahaja yang banyak melibatkan pergerakan atau aktiviti, maka anda boleh dianggap termasuk dalam kelompok ini.

KEBAIKAN KETIGA-TIGA TEKNIK INI :

- Disebalik 3 teknik pembelajaran yang diterangkan di atas, sebenarnya masih ada 3 lagi teknik pembelajaran lain iaitu :

1. Pembelajaran Logikal : banyak menggunakan logik, sebab-akibat dan sistem dalam memahami sesuatu.

2. Pembelajaran Sosial : Mudah menguasai pelajaran melalui perbincangan dengan orang lain atau secara kumpulan.

3. Pembelajaran bersendirian : Suka memahami sesuatu secara sendirian.

Tetapi ketiga-tiga teknik ini tidak ditekankan dalam bab ini kerana ia kurang relevan dengan topik perbincangan kita iaitu hafazan & ingatan Al-Quran.

Mungkin ada yang bertanya – teknik pembelajaran ini berguna sewaktu di sekolah sahaja, soalnya apa sangkut-pautnya dengan hidup saya sekarang?

Sabar dahulu, biar saya terangkan kaitan serta faedahnya sejelas mungkin.



more........



http://www.asraffayob.com/dunia-hafazan-al-quran/tip-stail-hafazan-%E2%80%98advance%E2%80%99-%E2%80%93-untuk-mereka-yang-benar-benar-serius-sahaja/

No comments: