Tuesday 21 September 2010

Praktikal panggil ALlah SWT.. Allah...SWT




Di ketika kesedaran sudah muncul…panggillah Allah SWT dengan perlahan-lahan…ya Allah….diam sejenak dan terima respon daripada Allah SWT..ulangi terus di dalam jarak masa beberapa ketika agar jiwa sempat menangkap respon Allah SWT.

source







Cuba di dalam diam…. sedari bahawa Allah SWT itu Tuhan. ye…Tuhan. Bukan kawan-kawan…bukan ibu ayah…bukan saudara mara…tetapi Allah SWT itu TUHAN!!!

Baik..diam…rendahkan hati…lihatlah alam atau diri saudara…. lalu sedari Allah SWT ini Tuhan. Lakukan sekarang… rasakan terus….sedari terus….tingkatkan lagi kesedaran itu….

Di ketika kesedaran sudah muncul…panggillah Allah SWT dengan perlahan-lahan…ya Allah….diam sejenak dan terima respon daripada Allah SWT..ulangi terus di dalam jarak masa beberapa ketika agar jiwa sempat menangkap respon Allah SWT.

Setelah itu…mengucaplah dua kalimah syahadah..kemudian berselawat ke atas nabi dalam kesedaran memohon kepada Allah SWT. Benar-benar memohon agar Allah SWT memberikan rahmat kepada Nabi junjungan kita Nabi Muhammad SAW.

Kemudian sedari kita ini hamba. Teruskan diam dengan menyedari hal itu….teruskan..teruskan. Biar meningkat kesedaran dan rasai dengan jelas dan nyata Allah SWT ini Tuhan. Tiada Tuhan melainkan Allah SWT.

Setelah itu lagi… sedari yang hanya wujud sebenarnya Allah SWT. Lenyapkan diri kita dan segala yang ada sekeliling kita.

Kita dan alam jagat ini sebenarnya wujud kerana wujudnya Allah SWT. Hakikatnya yang hanya ada adalah Allah SWT…..yang hanya ada adalah Allah SWT..yang hanya ada adalah Allah SWT. Panggillah Allah….Ya Allah….ya Allah….ya Allah…

Akhirnya…panggillah Allah SWT perlahan-lahan bersama memohon keampunan….

Bagaimana rasanya?

Apakah kita masih tidak lagi terasa apa-apa atau tidak ada apa-apa rasa yang masuk ke jiwa kita?

Saudara,
Kita tidak pernah di dalam satu keadaan benar-benar menyedari Allah SWT. Tiada Tuhan melainkan Allah SWT. Yang Maha Mencipta. Pencipta segala apa yang ada di langit dan di bumi. Yang menggerakkan setiap saat segala-galanya di alam ini. Mencipta dan menggerakkan diri kita ini dan mengatur hidup kita. Mencukupkan segala keperluan di alam ini termasuk apa yang kita perlukan.

Mengetahui apa yang kita perlukan lebih daripada diri kita sendiri. Kita tidak pernah tahu berapa banyak oksigen yang kita perlukan saat ini. Kita tidak pernah tahu berapa banyak darah, nutrien, air dan segala zat-zat yang diperlukan jasad kita ini saat lepas, saat ini dan sampai bila-bila pun kita tidak tahu jumlah yang sebenar.

Namun kita ego..keras jiwa…tidak mahu cuba dalam sesaat untuk menyedari Allah SWT.

Tidak tahu apatah yang membuatkan kita langsung tidak mahu menyedari walau pun sesaat. Tidak tahu apa yang sebenarnya lagi yang kita inginkan sehingga menjauhi Allah SWT.

Kita tidak pernah mengangkat kesedaran kita. Kita biarkan ia terus padam dan terus padam.

Cubalah saudara bangunkan kesedaran kita dengan cara yang mudah ini. Lakukan, kesedaran akan Allah SWT pasti terus meningkat di dalam diri saudara.

No comments: